Bosch AHS 48 hækkeklipper

Jeg har brug for at adskille maskinen for at finde en fejl ved start af klipperen.
Der er et antal T20 skruer og ca. midt på over skiltet en skrue, som jeg ikke har fundet et værktøj til. Bosch ved/vil ikke !
Er det mon nogen der kender til det ? 
På forhånd tak.

Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jhalland på 01 jul 2013 18:30
Hej je__ns

Tak for svaret.
Egentlig havde jeg opgivet at tage et billede, da skruen sidder i bunden af et 20 mm dybt hul med en diamenter på 8 mm, men her er det.

Det ligner en T15, så jeg må nok have fat i endnu en fastskruetrækker, da mine bits ikke kan nå derned.

Efter symptomerne at dømme kan du meget vel have ret i din diagnose.

Foreløbig tak - jeg vender tilbage når jeg har målt ledningen igennem.

det er meget ofte at ledningen knækker i forskellige maskiner. Og det er gerne lige der hvor den går ind i maskinen, hvor den gerne bliver bøjet meget. Specielt hvis man ruller ledningen rundt om hver gang efter brug.
Så hvis du kan få den åbnet skulle det ikke være den store udfordring at klippe 10 cm af og montere ledningen igen.
Hej Illisher

Det er nu første gang det er sket for mig - selv min 40 år gamle AEG boremaskine, som nu kører på det tredie kulsæt, har ikke haft problemer i den anledning.
En hurtig observation tyder på, at muffen omkring ledningen er en hel del hårdere end på mine andre maskiner da ledningen bukker før indgangen til muffen.

Og så er der lige det, at det kun er konen der har brugt hækkeklipperen 

Det ligner en torx, hvor der har været en tap i midten, så en torx med et hul i midten burde virke.
Måske hvis du har en kærvskruetrækker, der passer ned i et par hakker, kan den måske skrue den ud.
Annonce
Der skulle nok have stået "det er ofte ledningen der er knækket" når maskinen pludselig ikke virker længere.
Jeg er elektriker, så skifter engang imellem ledningen på forskellige ting for andre på byggepladserne.
Også er der jo også forskel på om en ting bliver rullet ud og op igen, et par gange om dagen eller måneden Og man kan jo sagtens rulle ledningen om maskinen, man skal bare lade være med at give den et knæk lige hvor den går ind i maskinen, så holder de evigt eller længere
Den sidste skrue krævede en T20-skruetrækker med hul, som Vanløse heldigvis havde hængende - en bit kan ikke nå ned til skruen.

Ledningen fejlede ikke noget.
Problemet var, at den lille tandrulle mellem de to håndgreb var "smuttet" en tand, således at den samlede bevægelse af de to håndgreb ikke var tilstrækkelig til at trykke på de to mikroswitches.
Ved at løfte rullen op og placere den en smule længere oppe, lykkedes det at bringe liv i maskinen igen. Man skal sikre sikre sig, at kun aktivering af begge greb samtidigt kan trykke på mikroswitchene.

Årsagen er en konstruktionsfejl, idet mikroswitchene kræver så stor kraft at tandrullen kan smutte en tand, sammen med at styringen af tandrullen er for svag/forkert konstrueret. Jeg forudser derfor at skulle gentage operationen fra tid til anden.

Tak for tippet om "sikkerhedsskruer" (monopolskruer er måske mere retvisende) og tippet om Vanløse.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis