Marstal krumtapsventil?

Motoren er en Marstal f2 10hk

Ja min motor kører egentligt fint. Lyder godt kører godt trækker fint og den bliver ikke varm så.... hvad er så problemet?

Jo altså jeg vil bare høre hvor meget luft mm. der må komme ud af min krumtapsventil synes nemlig der kommer en del. Det er mest når motoren arbejder. Der kommer en hvidlig røg/damp ud og sommetider er der lidt kondens på undersiden af ventilen MEN der er ikke vand i olien. Stempelringe er skiftet for ikke så længe siden uden nogen effekt?

Er der andet i ventilen end en kugle?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der vil vel komme slagvolumen x omdrejninger. Det er vel uundgåeligt, at der dannes kondens, når ny kold luft suges ind i et opvarmet krumtaphus. Der skal være fri adgang for den luft, som skal suges ind, når stemplet går op, så der ikke dannes vakuum. Ikke at jeg tror, det har noget med sagen at gøre, men ved 90% vakuum, koger vand ved ca 60gr.
Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Altid imponerende hurtig på svaret ;-)
Nå men det lyder ikke som om jeg umiddelbart skal være bekymret.

Mvh. Anders -

Er det ikke en 2 cyl. motor?
Hvis stemplerne følges op og ned (bevæger sig op samtidig og ned samtidig), så er jeg enig i, at der skal suges en del luft gennem ventilen. Men jeg mener at de to stempler bevæger sig modsat hinanden (ret mig, hvis jeg tager fejl), og så vil den luftmængde det ene stempel fortrænger i krumtaphuset blive opvejet af det andet stempels og viser versa.

Mit bud er, at der er lidt underkomprimering, altså gas der "fiser" forbi stemplet og ned i krumtaphuset. Der er ganske almindeligt, ikke mindst på motorer, der har et vist slid. 

Er det din motor man kan se på http://www.youtube.com/watch?v=ip1gJPKTAaY  ?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja det er klart at stemplerne bevæger sig modsat hinanden (4 takts) ellers var der vel ikke den store mening i at ha to cyl. ;-)

Mvh. Anders -

Men når stempelringende er skiftet for ikke så længe siden og den fik nye foringer for 7 år siden "BURDE" der vel ikke komme en masse gas/luft ned i krumtapshuset, eller er det bare mig?

Ps Ja det er min motor ;-)

Mvh. Anders -

Annonce
Jeg har ingen erfaring med Marstal motorer, men lidt med redningsbådsmotorer. Og de har, trods meget få køretimer, ofte lidt underkomprimering.

Man kan lave en læktest på motoren for at se, om den er tæt i cylindrene. Det gøres ved at sætte trykluft på toppen af stemplet gennem tændrørshullet. Der skal selvfølgelig lige laves en dims med gevind der passer osv. På den måde kan man høre, hvor luften siver hen, hvis der er utætheder. På Bosch servicecentrene har de nogle vældig fine med flowmeter osv. men mindre kan gøre det.

Der er lavet 2 cyl. 4-taktsmotorer, hvor stemplerne følges op og ned (jeg kan ikke huske hvad de hedder). Det giver en forbrænding pr omdrejning, og dermed en jævn motorgang. Til gengæld giver det vibrationer. De modsat bevægende stempler giver færre vibrationer, men til gengæld en omdrejning med to forbrændinger og en uden forbrændinger.

Chr.

Nå, jeg havde ikke lige lagt mærke til, det var den 2 cyl.
Så burrde der ikke være meget blæs fra ventilen, teoretisk kun det der slipper forbi stempelringene.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Chr. på 30 jun 2013 02:10

Der er lavet 2 cyl. 4-taktsmotorer, hvor stemplerne følges op og ned (jeg kan ikke huske hvad de hedder). Det giver en forbrænding pr omdrejning, og dermed en jævn motorgang. Til gengæld giver det vibrationer. De modsat bevægende stempler giver færre vibrationer, men til gengæld en omdrejning med to forbrændinger og en uden forbrændinger.

Chr.
Det er ret.  På godt dansk hedder det en parreleltwin, når stemplerne følges af, modsat en twin hvor de arbejder modsat. Begge "systemer" har både fordele og ulemper.

En firetakts parreleltwin har en tænding for hver motoromdr. Hvilket gør at den kan leverer et jævnere "roterende" output uden at have et stort tungt svinghjul. Desværre er motoren så i mekanisk ubalance grundet stemplerne følges af.

En twin er modsat i mekanisk balance men kræver et større svinghjul da tændingerne kommer 180 graders forskudt og motoren så rotere halvanden omgang uden der overføres kræfter til krumtappen. Har før i spøg kaldt en sådanne for en halvanden cylinders motor grundet lyden ved lave omdr.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af andersbr på 29 jun 2013 20:26

Jo altså jeg vil bare høre hvor meget luft mm. der må komme ud af min krumtapsventil synes nemlig der kommer en del. Det er mest når motoren arbejder. Der kommer en hvidlig røg/damp ud og sommetider er der lidt kondens på undersiden af ventilen MEN der er ikke vand i olien. Stempelringe er skiftet for ikke så længe siden uden nogen effekt?
Det er slet ikke unormalt en ældre motorkonstruktion ånder ud af ånderøret. Der vil altid være en mindre del af forbrændingsgassen der slipper forbi stemplet og ned i krumtaphuset/oliesumpen. På moderne motore fører man af samme grund ånderøret op til motorens indsugning og derfor bemærker man ikke mere det uundgålige overtryk der vil komme i sumpen. Hvis du lugter til dunsterne vil du sikkert kunne genkende forbrændingslugten.

Der kan også slippe lidt gas forbi udstødningsventilernes stammer og ventilstyrenes tætningspakninger, hvis de ikke er helt friske. Igen, en ældre motorkonstruktion vil gerne ånde lidt uden det har nogen anden betydning end man bør skifte olien lidt tiere p.g. af forurening med partikler. Det er det der gør at olien syntes tykkere og bliver mørkere.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis der er store mængder der kommer ud kan det skyldes at der er brændt hus i stemplet. Men det høre til sjældenhederne, at det sker.

Chr.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis