Stor renovering - totalenteprise eller støtte de lokale?

Ganske vist er dette et Lav-det-selv forum. Men dog - der er ting som man ikke så nemt laver selv, og en stor gennemgribende fornyelse af en gammel landejendom vil nok for de flestes vedkommende falde under denne kategori.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres eventuelle erfaringer og mening. Det væsentlige spørgsmål er, om man bør vælge en totalentreprenør eller ikke. De store træk er:

- (gen)etablering af sokkelpuds; udbedring af fuger enkelte steder
- strippe hjemmelavede værelser og lofter i tagetagen, så hele etagen er klar til at blive lavet fra bunden af
- fjerne loft for at åbne op i entre; ny trappe og renovering af entre
- tagetagen: nyt tag og gennemisolering; etablering af 2 kviste eller store skråvinduer; etablering af skillevægge og indvendig beklædning (synlige hanebåndsspær); gulv
- 23 nye vinduer og ny indgangsdør
- etablering af 2 brændeovne, den ene ved eksisterende skorsten, den anden skal have nyt
- vi regner med at der hist og pist findes nogle gamle elinstallationer som skal erstattes

Er der penge at spare ved at lade en entreprenør bøvle med den røde tråd i foretagenet? Eller måske tværtimod? Hvilken størrelsesorden rabat ville i som minimum gå efter? Andre fif hvordan man bedst kan gribe det an? Hvis der er penge at spare har jeg heller intet imod selv at holde styr på trådene og gå efter bedste pris for hver enkelt opgave.

Sidste spørgsmål er lidt delikat. Som udgangspunkt vil man jo helst støtte sin lokale håndværker. Jeg har gode erfaringer med dem og har tit valgt dem selvom de ikke var de allerbilligste. Det er også meget velset i lokalsamfundet at gøre sådan. Men jeg kan jo også se at med den størrelsesorden vi kommer til at have gang i, så er en eventuel besparelse i en klasse som gør mega ondt at fravælge. Vi har en tysk-hollandsk familie i kanten af byen, som har købt en gammel gård. Da de istandsatte det gamle hus var alle glade ved at der blev meget pænere i den del af byen. Men der blev da også snakket en hel del i krogene, for de var endt med at give opgaven til et tysk firma (som forresten gjorde det godt). Jeg har lidt kontakt med parret fordi vi skal igennem en lignende procedure med vores hus, og de har fortalt mig at de simpelthen sparede et beløb svarende til 2 gode nye biler. Og at de var kede af at blive bagtalt, fordi de ikke troede på at der var særlig mange (inkl de lokale håndværkere selv) der frivilligt ville have betalt de godt og vel 350-400.000 ekstra. Hm, mens jeg skriver kan jeg allerede mærke at jeg retfærdiggør noget over for mig selv. Så måske ville jeg bare komme af med det og få det sagt/skrevet, fordi folk i vores by snakker altså hvis man vælger udenlandsk. Føler bare at når først man snakker store projekter er man vel nærmest tvunget til det, for hvem kan sige nej til så store beløb... (Forudsat man har et seriøst firma til at lave det)
Ganske vist er dette et Lav-det-selv forum. Men... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af njord på 26 dec 2013 08:27
Nu ser det ud til der kun regnes i to løsninger..
Nemlig enten tage de lokale eller nogle udefra og acceptere de priser osv der bliver givet.

Jeg er ikke i den branche der hedder håndværk, men kender da til valg mellem helt forskellige priser på forskellige opgaver / produktioner. Og i min verden er det mindst lige så meget om det er nogle man har tillid til kan og vil fuldføre opgaven, nogle man har tillid til vil kunne gøre det på en god måde og hvor kommunikation er i orden. Og naturligvis at regler omkring opbygning, sikkerhed osv bliver fulgt, fx med le og kloak.

Når det er sagt så er der jo en mulighed der ser ud til at være glemt, nemlig at få en pris fra begge sider og så konfrontere de lokale med hvad de er oppe imod og måske finde en læsning der hedder en lavere pris, men at de får opgaven.... Forudsætning skal jo gerne være lige ved tilbudsafgivelsen.

Sjovt nok ser det ud til at jo længere hus ejeren er fra "manden på gulvet" jo længere væk fra kommer håndværkeren... Måske skyldes det at det for direktøren er lige så nemt at kommunikere med en slovensk håndværker som med en dansk.. forskellige områder og referencer.... 3/4 af de udenlandske håndværkere arbejder nemlig i bæltet nord for København med de mange direktører......

MVH Njord :-)

Ved ikke om de kommunikerer på polsk eller italiensk... men dem jeg benytter mig af (fra Slovenien) kan engelsk og tysk! Nu ved jeg ikke, hvorfor, men åbenbart vi dansker elsker at okkuperer os selv med polakker. På den ene side linkes de til tyverier af alle arter, og på den anden som dovne håndværker der fusker og kommer med sjove løsninger. Men alligevel findes de på alle leder og kanter. Efterhånden kender jeg til så mange der har et eller andet business nede i den Polske republik at man skulle tro, polsk er noget vi nu om dage har i folkeskoler. Men de kan ikke engang svejse dele til en ”gangbro” – reff. til bro historien fra Aalborg.  

F.eks. mange nordmænd kan ikke et ord dansk, og ret mange dansker fatter ikke to ord af norsk, men alligevel finder du en del norske håndværker i Nordjylland. Jeg siger; der hvor man finder viljen finder man også dialogen.

Altså de regler vi har mht. byggeri er nok de skånsomste regler du finder i Europa. Forestille dig, at du skulle ”drage fordele” af en vejleder og inspektør til enhver håndværker tjeneste du benytter dig af! I mange lande anser man håndværkerne som slaver der bygger efter hvad akademikerne dirigerer – du ved dem med slips, jakkesæt og gul/blå hjelm, og en Q7er på ”hvidenummerplader”. I visse lande kan du ikke engang renover eget hus indefra uden at skulle ansøge om bevilling og ansætte en vejleder og inspektør – og deres underskifter koster det hvide ud af øjnene. Men pga. de grove regler har mange udefrakommende håndværker mere disciplin - og nej polakker i mine øjne er ikke med i klubben.

Altså dem jeg benytter mig af hyres af Audi, BMW, Simens, Renault …, så hvis de er gode nok til dem – er de også for mig. Og jeg spørger til alle mulige referencer, papir, ringer rundt og hører om det er ok osv. Så nej, du vil ikke kunne sælge mig et udansk-håndværkerfirma uden referencer.

Problemet med de danske håndværkere er prisen, men hvis man ser bort fra prisen, et andet problem er kapaciteten! Mange kan ikke stille 20-30 håndværker til rådighed.

Fik afslag af mange lokale håndværkerklubber fordi deres arbejdsfilosofi ikke tillader dem at samarbejde med udefrakommende håndværker om et projekt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis