Ombehandling/vedligeholdelse af mahoghi vinduer

Hej forum

Min kæreste og jeg har for nyligt købt et hus med mahognivinduer og -døre, som vi synes trænger til en kærlig hånd, da de er ved at være lyse og forskelligt-farvede. Vi er desværre ikke klar over, hvordan de er behandlet tidligere, så vi kunne godt tænke os nogle råd til, hvordan vi skal gribe det an. 

Vil det være en fordel at slibe vinduerne ned og give dem en form for grundbehandling først, for derefter at behandle vinderne med den samme type olie fremover? I så fald, skal grundbehandlingen være med pigment? Og hvilken type olie bør vi anvende til både grundbehandlingen og til efterfølgende behandlinger?

Håber nogle kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Morten.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Linolie med en smule pigment i.
Har netop haft en byggerådgiver til at kigge på det. Han mente at der skal bruges edeltræsolie (ædeltræsolie). Først sliber du vinduet med sandpapir (korn 240) ganske lidt og herefter maler du med olien. Hellere male flere gange med et tyndt lag, end ét tykt lag.
Glem det med ædeltræsolie, det er bare salgsgas. I kan roligt bare bruge linolie. Hvad gjorde man for 50 år siden? Der var der ikke noget der hed ædeltræsolie - så tænk på det ...

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Skrevet af Høkeren på 16 jul 2013 21:37
Glem det med ædeltræsolie, det er bare salgsgas. I kan roligt bare bruge linolie. Hvad gjorde man for 50 år siden? Der var der ikke noget der hed ædeltræsolie - så tænk på det ...

Et link til en god en, med pigment i som du vil anbefale?
Er det ikke korrekt at det er en god ide lige at slibe lidt med et meget finkornet sandpapir?
Annonce
Du dapper ned til farvehandlen og køber 2. liter kogt lindolie 1. halv liter Terpentin og en lille flaske zegativ (tørelse)
Bland en kvart liter terpentin i lindolien og 5. dråber zegativ rør grundigt rundt og smør det på !
Hvor svært kan det være ???????
Eller du bruger en linolie tilsat fugicid for at undgå svampe dannelse på dine fine vinduer. Da det er så varmt som det er lige nu er tørring ingen problem. Ej heller på vinduer der nok i den grad mangler olie, så spar du både terpentinen og sikativen, det er der ingen grund til.

Hvad vil du med pigmentet? Ville du ikke have vinduerne tilbage til den flotte oprindelige farve igen?

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Undskyld men det er noget vrøvl at edeltræsolie er salgsgas. Vi har massiv mahogni ude og inde på alle vinduer og dører.. Vi har både fra vores bygningsingeniør, tømrer, byggehandel, forsikringsmand, konens bror (også tømrer) og naboen (murer) fået klart at vide, at det eneste rigtige er at bruge edeltræsolie.. Og vedligeholdelsesprocessen er som følger:

1. Grundrens først (altid)
2. Let slibning (240 lyder fint)
3. Påfør edeltræsolie udvendigt (husk - kun udvendigt. Fungicider må ikke påføres indvendigt)

Vi bruger personligt Benar Edeltræsolie fra Jotun.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg tror at mwaau forlængst har tabt interessen for sit spørgsmål.
Og om man skal bruge det ene eller andet kan vi diskutere i en uendelighed, nogen af os har gode erfaringer med et produkt andre har en anden mening.
Hej alle!

Tak for jeres svar. Nej, jeg har bestemt ikke mistet interessen for sagen. Jeg har blot været på ferie:-)

Og inden jeg tog afsted fik vinduerne/dørene på underetagen lige en tur ud fra følgende procedure:

#1 - Slibning med korn 120 (nogle steder skulle der slibes en hel del ned for at komme ned til sundt og flot træ)
#2 - Vask med grundrens og en god tids tørring
#3 - Maling med Gori ÆDELTRÆSOLIE (var på tilbud så tænkte "det prøver vi sgu")
#4 - Efter ca. 20 min blev overskydende olie tørret af med klud

Umiddelbart har det givet et rigtig flot resultat.
Dog var jeg lidt i tvivl om dét med at slibe langt ned, men da jeg prøvede det kom der det fineste nye mahogni frem igen:-)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også