Cykelkæde

Hej der..
Min "nye" brugte cykel trængte til en kærlig hånd..så det fik den..
og nu er jeg nået til kæden..som var noget snavset..
Men efter en grundig rengøring ser det ud som om den er slidt for meget ..så den må skiftes med en ny..
Men hvordan måler jeg sådan en kæde...længden er givet...der tæller man leddene på den gamle kæde og tager det overskydende fra..
Men hvordan med bredden..hvor på kæden måler man bredden..er det stiften..eller selve leddet man måler..??

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke nemmere at tage et led, eller hele kæden med ned til cykelhandleren og høre ham? Det ville jeg gøre
Jow selvfølgelig er det nemmeste at afmontere kæden,starte bilen..køre til den lokale cykelpusher købe kæden og montere igen... Og sadan blir det...
Men jeg kom såmænd bare til at tænke på hvor og hvordan man måler en cykelkæde..som i øvrigt angives i tommer... ... Og jeg har aldrig sat mig ind i hvordan man bruger skydelæren til at måle tommer.
Jeg ved at der findes en "japansk" omregningstabel...jeg tror nok at det er et eller andet med 32. dele som omregnes til et millimeter-nøgletal som angiver en værdi som.. Øhh osv osv
Det var blot et forsøg på at blive en lille smule klogere på måltagning og lign
Lige en detalje... hvis din kæde er meget slidt, så kik dine tandhjul efter, de bliver nemlig mere slidt end kæden gør... så med mindre at kæden er sprunget, vil jeg anbefale dig at skifte tandhjulene, hvis du skal skifte kæden.

Jeg har prøvet at sætte en ny kæde på slidte tandhjul, og der kan man tydeligt mærke at de ikke griber hinanden helt perfekt, specielt hvis du kører med Dereaullier gear (altså racer gear) hvor kæden hopper mellem flere tandhjul.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu ved jeg ikke om det også gælder cykel kæder-
Men normalt måles diameteren på rullen i kæden, samt den indvendige (kædehjulets bredde) bredde.
Ja det er så i tommer, der excelleres i
Annonce
Man måler tykkelsen over de bredeste led (plader), ikke noget med nitter osv. I øvrigt så er det antal af gear (og delvist fabrikat) der bestemmer tykkelsen af en cykelkæde

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

I øvrigt:
En cykelkæde er 1/2" per led, og er slidt op når den er 'strukket' 1%...

Den normale metode er at måle 10 eller 12 dobbelt (hele) led, hvor afstanden så skal være 25,4 (eller 30.48) cm, altså er kæden OK hvis den er under 25,65 (eller 30,78) cm når du måler over 10 eller 12 hele led.
Som du kan se så skal man måle meget nøjagtigt, det drejer sig om 2-3/10 mm fra en ny kæde til en der er slidt op.

En rigtig god side omkring cycler og deres vedligehold er : http://sheldonbrown.com/chains.html (denne link er omkring cykelkæder, men der er mange andre gode artikler på den side)

 

Er det til en "almindelig" cykel med indvendige gear hedder kæden 1/2" x 1/8'" - og fås til ca. 50 - 100 kr. for en udemærket kvalitet - og den er rigelig lang, så den skal afkortes.

Hvis din kæde er slidt, så er klingen og bagtandhjulet det sikkert også - og bør skiftes i samme omgang.
Bagtandhjulet er det mindste problem - det koster ikke mange basseører.

Problemet kan være klingen (fortandhjul om man vil) - igen hvis det er en standard cykel med indvendige gear, så er der god sandsynlighed for, at klingen ikke kan skilles ad fra pedalarmene - og så hedder det et nyt kranksæt - ikke at det koster en formue, men denne kan igen lede til endnu en udgift - nemlig krankboksen (den aksel hvorpå pedalarmene er monteret)
For det er ikke sikkert at du kan finde et kranksæt med samme indbygningsmål som den gamle, og så kommer klingen og bagtanhjulet ikke til at side lige over for hinanden, og kæden trækker skævt - derfor kan du være nødsaget til at købe en ny krankboks som er enten længere eller kortere end den gamle.
fortandhjul kan holde til mindst to læder. i nød.
men hvis du trækker en kædeled ud af tandhjulet (den store)
og hvis en tand er blottet skal hele trækket skiftes.!
hvis det er udvendig gear. skal pulleyshjul med i skiftet.
de små plastkædehjul (til tider i metal) i bagskiftet.!

hvis du skal have ny kæde. skal du huske hvor mange gear cyklen har.
(udvendigt).
er der flere forskelige brede på kæden. ud over længten.


hvis der er en gammel "havelåge" af en cykel. (ikke ment).
skal bruge en ganske almindelige kæde.!

men hvis det er de nyere cykler. med smalle kæder (racerkæde)
"streetbikes" de bruger ret smalle kæde. "fixies" den med et gear.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis