Div. Spørgsmål til Varmepumpe (Luft/Vand)

Hejsa...

Jeg har nu haft en Toshiba Varmepumpe (Luft/Vand) i godt et år, og har i den forbindelse et par spørgsmål..

  1. Jeg har udskiftet cirkulationspumpen til en Alpha2, da den kører meget, og jeg kun har ca. 20m rør. Kan det passe at cirkulationspumpen, ikke kan leveret flow nok i Auto mode?? Spille kun optimalt ved 1,3m3/h..
  2. Kan det ikke betale sig at slukke for zonen til varme i huset i sommer perioden? Om sommeren er det kun ganske få gange hvor lige gulvvarmen på badeværelset kører lidt, også er der vel ingen grund til at holde de 110 liter i buffertanken varm??
Hvilke erfaringer har i andre med jeres varmepumper (luft/vand) hvordan opnår i den bedste/billigste drift??

Jesper Pedersen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lukker af for din buffertank, hvor vil du så få det varme vand fra ?
På vores Altherma luft/vand anlæg slukker jeg altid helt for centralvarmedelen (den slukker også cirkulationspumpen) om sommeren, så anlægget kun opvarmer vand til vores varmtvandsbeholder. Selvom jeg har styring på alle mine gulvvarme kredse, synes jeg ikke der er nogen grund til at holde gang i centralvarmedelen. Vi kan nemt holde varmen i huset også de dage hvor det er gråvejr.

Jeg har ikke nogen buffertank på vores anlæg, så vidt jeg ved.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det vil jeg da lige prøve en måneds tid og se om ikke det giver lidt på bundlinien

Jesper Pedersen

Hej,
det er vigtigt at du har et stort og konstant flow over en varmepumpe, derfor er auto drift på en pumpe en dårlig ide, da den jo især om sommeren skruer ned for flowet.
Derfor kør helst med konstant omdr. alternativ med prob. tryk.
Og 1,3 m3 på et villa anlæg, virker som korrekt.

M.v.h. Varmepumpe teknikeren

Zap

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis