Fjerne delvis skorsten, hvor meget koster det ?

Hej,
Jeg har et hus fra 1952, 1plans + kælder. Vi kunne godt tænke os at fjerne skorstenen i køkkenet. Skorstenen bliver ikke brugt idag. og tager derfor plads og vi ønsker at ombygge køkken og den er i vejen.

Jeg forstår at sådan en opgave skal laves af en murer og det ikke er så nem men er der et bud hvad sådan noget koster ? Skal der laves statiske beregninger af en ingeniør eller sådan noget ? Som sagt er det kun den del der går igennem køkkenet vi godt kunne tænke os at fjerne. Skorstenen er ved en væg mod en gang.

Håber på nogen har en ide.

/mihai

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den delvis muret sammen med væggen eller ?
For et eller andet skal jo kunne holde den resterende skorsten oppe.
Hvis ikke resten af skorstenen skal bruges, vil jeg nok anbefale at i river den helt ned. Jeg har selv revet en indbygget skorsten ned. Hak et passende hul i siden på skorstenen helt nede i bunden, så i kan skovle mursten ud den vej, så skal en af jer starte for oven med at banke stenen fri og lade dem dumpe ned gennem piben hvor de skovles ud. Ved vægene skal de sten der er inde i vægge i første omgang blive siddende, dem slår i af med en mejsel så stumpen bliver siddende i muren. Men i er nød til at hakke noget af stene af for at kunne pudse det op igen, den første cm. skal af da den er brændt og sodet.
Skrevet af Koludabyg på 27 jun 2013 22:41 
Er den delvis muret sammen med væggen eller ? 
For et eller andet skal jo kunne holde den resterende skorsten oppe.

Det vil jeg gætte på, den er "klistret" til væggen.

 

Skrevet af Håndværkeren på 28 jun 2013 09:35
Hvis ikke resten af skorstenen skal bruges, vil jeg nok anbefale at i river den helt ned. Jeg har selv revet en indbygget skorsten ned. Hak et passende hul i siden på skorstenen helt nede i bunden, så i kan skovle mursten ud den vej, så skal en af jer starte for oven med at banke stenen fri og lade dem dumpe ned gennem piben hvor de skovles ud. Ved vægene skal de sten der er inde i vægge i første omgang blive siddende, dem slår i af med en mejsel så stumpen bliver siddende i muren. Men i er nød til at hakke noget af stene af for at kunne pudse det op igen, den første cm. skal af da den er brændt og sodet.

Jeg vil helst undvære at fjerne den helt da omkostningerne bliver for store med taget der skal laves og så ser det måske også mærkeligt ud uden en skorsten på huset



 

Hvis du skal have helt nyt tag på, vil det være fuldstændigt uforsvrligt at lade den gamle skorsten stå, desuden er et hul i taget til en skorsten væsentligt dyre at få lavet frem for at lukke taget helt af.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 28 jun 2013 10:26
Hvis du skal have helt nyt tag på, vil det være fuldstændigt uforsvrligt at lade den gamle skorsten stå, desuden er et hul i taget til en skorsten væsentligt dyre at få lavet frem for at lukke taget helt af.

Jeg skal ikke have skiftet tag, taget er lige blevet skiftet i 2011 (forrige ejer), det er netop derfor jeg ikke vil røre den del der går ud men den der er i huset.

 

Hej
Må jeg høre hvordan det gik? Jeg står nemlig i akkurat samme problem. Vil gerne nøjes med at fjerne skorstenen i stueplan men bevare den på 1.sal.
Jeg skal ikke kloge mig hvordan det gik i den konkrete sag. Men hvis din skorsten f.eks. står i et hjørne er de 2 sider og 3 hjørner holdt oppe af muren. Så kan man lægge en overligger ind til at tage trykket fra det sidste hjørne. Jeg har lavet en helt ny skorstenspibe til pynt, fordi jeg mener at mit hus er pænest med 2 skorstene. Den hænger bare i spærene, som så er forstærket både på sider og m.h.t. trækbånd på tværs af huset. Det blev lavet umiddelbart før "bodil" var på besøg. Min nabo (90 år gammel og tidligere murerarbejdsmand) sagde: " Det falder ned ved den 1. storm" Men han må erkende at den står udmærket endnu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hiver lige en gammel tråd frem - håber det er okay :-)

@ev elmand:
Du skriver at man kan lægge en overligger ind til at tage trykket. Kan denne overlægger hæftes på spærene, eller hvordan skal det forstås?

Vi har ligeledes en skortsten i et 2 plans hus, som vi måske er nødt til at nedlægge for at kunne trække ventilationsrør op igennem huset. Udfordringen er dog, at vi af hensyn til vedtæfter i ejerforeningen (rækkehuse) skal bevare husets udtryk, herunder skal skorstenen bevares. Desuden er taget skiftet i '12, så det vil være lidt ærgeligt at skulle lave en masse om på det.

Vores skorsten er, så vidt jeg kan se, muret sammen med gavlen og en skillevæg, så det er i princippet kun de resterende to sider af skorstenen der skal nedtages. Jeg forestiller mig noget i retning af at etablere et stærkt træskelet i loftsrummet der er forankret i skorstenen. Spørgsmålet er så lige, hvor kraftigt jeg skal lave afstivningen - samme dimension som spærene?
Og dernæst hvordan jeg forankrer i skorstenen? (kan jeg fx bruge karmskruer


Når toppen af skorstenen er "stivet" af kan jeg så med hammer og mejsel tage de første par skift ud og langsomt arbejde mig ned af. Giver det mening?
Du skal tænke dig rigtigt godt om og tage dit forsikringsselskab i ed, før du indlader dig på en løsning som skitseret. Ligeledes bør der ligge beregninger, som kan sandsynliggøre at det er en farbar vej bygningskonstruktionsmæssigt og sikkerhedsmæssigt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis