Fjerne delvis skorsten, hvor meget koster det ?

Hej,
Jeg har et hus fra 1952, 1plans + kælder. Vi kunne godt tænke os at fjerne skorstenen i køkkenet. Skorstenen bliver ikke brugt idag. og tager derfor plads og vi ønsker at ombygge køkken og den er i vejen.

Jeg forstår at sådan en opgave skal laves af en murer og det ikke er så nem men er der et bud hvad sådan noget koster ? Skal der laves statiske beregninger af en ingeniør eller sådan noget ? Som sagt er det kun den del der går igennem køkkenet vi godt kunne tænke os at fjerne. Skorstenen er ved en væg mod en gang.

Håber på nogen har en ide.

/mihai

 

Hej, Jeg har et hus fra 1952, 1plans + kælder. Vi... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I den oprindelige tråd var der tale om at skorstenen kun skulle fjernes i stue etage. Den del af skorstenen der var på 1. sal skulle efter min overbevisning blive. Derfor skrev jeg dengang at den hvillede af på muren, men at den sidste hjørne kunne støttes af yderligere en overligger.
Min "snydeskorsten" hænger kun i spær, der er forstærket. Både med ekstra spær på siden, stor krydsfiner vinkel i toppen og trækbånd imellem spærfod i begge sider. Det sidste er for at spærene ikke skal "sprede benene" når jeg murer 0,75 - 1,0 tons derop. Desuden er der imellem de 2 spær lavet noget specielt bukket perforeret plade, så mørtelen kan få ordentlig fat.
Det ser lidt lettere ud ved dig, hvis skorstenen er muret sammen med gavlen hele vejen op. jeg ville nok ikke vælge at hænge den i spær hvis de ikke kan forstærkes. Måske en meget kraftig hylde, med 2 omvendte hyldeknægte oppe over loftet.
Men under alle omstændigheder skal du have en sagkyndig til at lave beregninger for at være på den sikre side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis