Tørring af egetræsplanker

Hej,

Jeg har kigget på nogle egetræsplanker fra et savværk som er "frisk skåret".

Min intention er at de skal benyttes til at lave en rusik bordplade, som er meget oppe i tiden.

Ham jeg snakkede med fra savværket sagde at jeg risikerede at plankerne "flækkede" og/eller "spang" og at de skulle tørre først..

Nu jeg er jeg dels i tvivl om hvor længe sådan nogle planker i givet fald skulle tørre og eller hvor omfattende man kan forvente at de spækker kommer til at være.

Plankerne er ca. 30cm x 200cm x 5cm

Jeg har søgt efter nogle billeder på google og har rigtig nok fundet nogle planker som har mindre revner dels i enderne og lidt midt på. Hvilket som udgangspunk egentlig ikke ville gøre noget da de vil få et mere rustikt look.

http://bit.ly/123QY3t
http://bit.ly/16zQ4zc
http://bit.ly/120NZrC

Er det noget som disse billeder jeg kan forvente?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke kigget på dine billeder, men i " gamle dage" for sådan ca. 50 år siden bankede man lange kamsøm ind i enderne og dyppede så enderne i flydende varm voks. Det hindrede at træet flækkede og tøringen blev ensartet i hele plankens længde, de blev så opbevaret på loftet af staklader i flere år før de var anvendelige til møbel produktion. Men jeg har da selv haft sådan et rustikt sofa bord i mine unge dage, det var godt nok en hel planke med bark kanter, der blev skåret to stykker på ca. 60 cm. i længden til ben og så en på 120 cm. i længden. Dernæst blev der boret huller til nogle lange spir der skulle holde træet sammen så det fungerede som et sofa bord. Der blev også boret ind i endetræet hvor spirene skulle ind og så smurte vi spirene med brun sæbe for at kunne slå dem ind i træet.
Hvis du bruger de friske planker, uden at tørre dem først, vil det næsten med sikkerhed gå galt 

Som Håndværkeren skriver, så vil dit bord helt sikkert flække, da det tørrer for hurtigt (se hvad der sker med en kartoffel skive, der kommer ind i en varm ovn).

Jeg har arbejdet på orlogsværftet Holmen i københavn, og her havde de ege planker liggende i en "lade", der kun havde tag over, men ingen vægge.
En tømrer fortalte at de havde ligget der i al den tid han havde været ansat (3-4 år) og de skulle ligge mindst et par år mere inden de kunne skæres op og bruges på skibene.
Det skal dog siges at det var nogle "planker" der var 10-12 mtr. lange, 1-1,5 mtr. brede og 20-30 cm tykke.     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af thomsen789 på 26 jun 2013 22:19
Hej Håndværkeren,

Tak for svaret.

Så hvad er vurderingen? Ville man kunne bruge frisk planker eller vil det bare blive noget pis?
Ja det duer ikke og de planker du har på sidste billede vil flække endnu mere når de opbevares sådan. Man har en gammel regel om at egetræ skal tørre i lade i lige så mange år som det er tykt i tommer undtagelsen er når de kun en en tomme så skal de ligge i halvandet år. En af grundene til at de ligger i lade, skyldes at de ikke må udsættes for solpåvirkning de skal helst ligge mørkt medens de tørre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis