Aircon på Suzuki Liana

Jeg har en Suzuki Liana hvor mit aircon ikke er så velduftende mere

Jeg har haft bilen i 5 år nu og har aldrig fået den skiftet, men har brugt aircon rens nogle gange...nu virker det bare ikke mere.

Kan jeg selv skifte filteret, og i så fald hvor sidder det henne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal vist få lavet et service inkl. rens af klima/aircon 1 gang hverandet år.

Om du selv kan skifte diverse filtre, rense hele anlægget og trykprøve det, kan jeg desværre ikke svare på..

Ved min lokale Toyota forhandler koster et rens inkl. påfyldning af kølemiddel 895 kr. uanset bilmærke!

Mvh Mærsk


Hej

Jeg går ud fra at dit anlæg stadig virker og kan køle, men blot ikke lugter særlig godt, Hvis dette er tilfældet gælder den følgende tekst herunder

Det eneste filter i forbindelse med aircon du selv kan skifte på din bil er pollenfilteret (kabinefilter) men det er meget sjældent at det forårsager lugtgener i bilen hvis det trænger til udskiftning !

Lugtgener kommer normalt fra "fordamperen" som er det kølelegeme der er monteret inde i dit varmeapperat - når du køler med din aircon. bliver der afsat dugt på dette og der sætter sig efterhånden skimmel og mug på denne, og så lugter det slemt !

Dette skal renses med specialmidler af nogen som ved hvordan - alm. airconrens som sælges i handlen, vil ikke være nok når det lugter, selv om du har brugt rens !

På et aircon.anlæg sidder der et "tørrefilter" i systemet for at fjerne fugt fra kølemidlet, men det kan du ikke selv udskifte, da systemet først skal tømmes for kølemiddel og fyldes igen efter udskiftning af filtret !

Trykprøvning er noget man kun udfører, hvis der er mistanke om at anlægget er utæt (mangel på kølemiddel ) og dette kun af skolede værksteder !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Alt det som POLO siger..

Troede dog altid at man satte anlægget under tryk..

Så lærte jeg da også lidt idag 

Mvh Mærsk

Hej Polobjørn.

Tak for dit svar.
Mit aircon er ikke utæt, men virker.
Det larmer lidt noglegange hvis jeg tænder det. Men jeg tror at det er fordi det ikke har været brugt længe.
Ud af de 5 år jeg har haft bilen (købte den fra ny), har jeg nok brugt aircon uafbrudt i 3-3½.

Det lugter mærkligt og jeg tænder det ikke mere af hensyn til min hustru som har astma.
Det kan heller ikke køle mere, og jeg har vel kørt ca 138.000km på de 5 år så der er vel ikke noget at sige til det.

Jeg må nok som det sikreste aftale en tid hos mekanikeren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
"Det kan heller ikke køle mere"??????
Du skriver anlægget ikke er utæt - men køler ikke mere!
Sørme er det utæt - og man kan ikke undre sig. Et AC anlæg SKAL bruges - også om vinteren. Alle de små samlinger i rør og slanger er pakket med O-ringe, der let tørrer ud, hvis der ikke er drift på i hvert fald en gang månedligt.
Du har et utæt anlæg og et tørfilter der skal skiftes - at det larmer, når du starter, er fordi pumpen kører tør!! Måske ny pumpe også. På værksted med dytten

 

Uldal>> Nu har jeg prøvet aircon igen, og det er ikke hver gang den larmer.
Når jeg siger at den ikke køler, mener jeg at jeg ikke kan mærke forskel på varm/kølig med eller uden aircon.

Jeg har også altid brugt aircon om vinteren, for det er jeg blevet anbefalet af min mekaniker.

Mener du stadig den er utæt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej du kan godt regne med at du skal have trykprøvet o genopfyldt dit ac.anlæg år det ikke køler så du kan mærke det.
Hilsen polobjørn:-) :-) 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Nemli

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis