Fordeling af tv-signaler

I sammenhæng med efterisolering af ydervæggene, har vi sat antennestik op i 2 værelser og stuen (2 stik). Vi har sat en fordeler dåse med 4 udgange op. Desværre viser det sig, at signalerne, specielt i de stik, som sidder langt fra fordeler dåsen, er ret svage (sne på mange af stationerne).

Dette hænger sandsynligvis sammen med, at der på én af udgangene i fordeler dåsen står noget med "jævnspænding ind" dvs. at fordeleren sandsynligvis skal have en forsynings spænding. Der står ikke rigtig noget på æsken om hvordan fordeleren skal tilsluttes. Men er det normalt at en fordeler skal forsynes med strøm? Og hvor "trækker" man det fra, er det fra en evt. antenne forstærker (som vi ikke har da vi jo har kabeltv)?

Mvh Lars Jensen :\
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Når man deler et signal fra 1 til 4 vil der normalt være en del tab (3-6 db) alt efter hvilken fordeler det er.

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men kan varmt anbefale at du kontakter Antennelagret (tror jeg nok det hedder). De bor på Houmanns Alle 5, Kbh. NV. De er superhjælpsomme og nogle af de billigste.

MVH

Peter
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du burde nok have trukket ledninger så stikkene blev perler på en snor istedet for stjernemodellen.

Jeg ved ikke om du har lavet rigtige antennestikdåser i væggen? Eller du bare har ledningen direkte ud af væggen?

Hvis det er det første skal du sikre dig at der er tale om den rigtide type. Der sidder en modstand i dåsen, og den skal afpasses efter om der er tale om "endestikdåse" eller "gennemgangsstikdåse".

mvh JSJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har lige set efter, for vi havde samme problem med alm. antenne.

Ved indgang i huset (første fjernsyn) er der sat en boks op der får strøm fra en stikkontakt, og boksen hedder "Arcodan". Den får antennekablet ind, og sender det videre til fjernsyn/video.

Vi har lige fået kabelTV, og montøren nævnte, at vi var heldige, for netop denne boks var det eneste mærke de godkendte hos Teledanmark.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgen:
Jeg har lige set efter, for vi havde samme problem med alm. antenne.

Ved indgang i huset (første fjernsyn) er der sat en boks op der får strøm fra en stikkontakt, og boksen hedder "Arcodan". Den får antennekablet ind, og sender det videre til fjernsyn/video.

Vi har lige fået kabelTV, og montøren nævnte, at vi var heldige, for netop denne boks var det eneste mærke de godkendte hos Teledanmark.

Mvh. Jørgen



Hej Jørgen
Der findes flere gode bredbånds-husforstærkere på markedet og ingen af dem
kræver godkendelse af signalleverandøren -
men derimod af Demco/Telestyrelsen o.lign.
mvh emern
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej lars,

Problemet er netop at der er et tab over fordeleren.

Jeg har selv monteret tre strenge via en fordeler med tre udgange. På hver af strengene er der 2-3 antennestik. Da jeg købte delene fik jeg at vide at der er et tab på 7 dB over fordeleren, 3dB over et gennemgangsstik og 1 dB over et slutstik. I mit tilfælde havde jeg derfor behov for en linieforstærker på 7 +2x3 +1 dB = 14 dB. Du kan let købe en forstærker, der kan indstilles til op til 20 dB, men den koster omkring 5-600 kr. De billige forstærkere, man ser i diverse postordrekataloger kan ikke forstærke signalet nok.

Om man skal vælge "perler på en snor" eller stjernefordeling er afhængigt af de "geografiske" forhold i huset - som du kan se valgte jeg en kombination og det fungerer ganske godt, dog må jeg tilstå at der er lidt "sne" på de yderste stik på systemet.

Jeg har også studdset over at der står dc-in på én af indgangene i fordelerdåsen, men fik at vide at man skal bruge en separat forstærker.

Hvis nogen har erfaring med at tilslutte fordelerdåsen til en stømforsyning vil jeg også være meget interesseret i at høre om det.

Mvh
TS
Annonce
Tak Sørensen

Jeg har endnu ikke kunnet få at vide, hvordan man regnede tabet ud, og derved hvor kraftig linieforstærkeren skulle være.

Men hvis det er en generel måde at regne det ud på, er løsningen altså her.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Det store spørgsmål er nu hvor stort et signal har jeg som udgangspunkt ??

Hvor stort signal leverer antenne foreningen eller dit eget anlæg ???

Jeg har fået at vide at signalet bør ligge mellem 70 og 80 Db fremme ved fjernsynet.

Njord

MVH Njord
Hej.

70-80 db, er ca. hvad en dårlig opvaskemaskine larmer. Måske skulle du prøve at lægge øret ned til antenne stikket, for at høre om det larmer lige så meget, hvis der ikke kommer nær så meget larm ud af stikket, så er signalet for dårligt.

Mvh
ThomasB ;o)
Ja men kun på de dårlige programmer...

Men hvilke programmer er egentligt kvalitets programmer....

Njord

MVH Njord
Hej Jeg havde samme problem, og måtte bide i det sure æble og give 400,- kr. for en antendemontør 1 time.
han målte hvorkraftig signalet var forskellige steder på nettet, og siden har jeg ikke haft problemer.

Hilsen Sune
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis