Det perfekte snit i PVC?

Hej,

Er ved at lave regnvandsafløb i en lyskasse. Den bedst egnede afløbsskål i byggemarkedet var en af PVC (polyvinylclorid) eller også er det PP (polypropylen)
og jeg har tænkt mig at støbe den ind med cementmørtel. Vil ikke have hullet for stort, så jeg har tilskåret afløbsskålen.
Har benyttet en special sav fra Bahco "Decor", som er beregnet til at save i polystyren stuk og lignende (bemærk tændernes udformning på billedet). Jeg syntes selv jeg har fået et ganske pænt snit sammenlignet med at bruge en fuksvans, der giver et groft snit og trevler (ja - jeg ved det - det ville ha' været pænere, hvis saven ikke var rusten, men jeg har en fugtig kælder og fik ikke lige gejlet saven!).
Saven er også fin til at save i gipsplader med, selvom den måske ikke lige har så godt af det.
For mange Lav-det-selv mænd (M/K) er det sikkert få gange i løbet af en livstid at man har behov for at save i PVC, så man når ikke at opbygge erfaring...

Er der nogen herinde, der har bedre erfaringer med at få et pænt snit i PVC og lignende plastmaterialer, med andre værktøjer?

På forhånd tak
Chrikke


Chrikke
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ofte når jeg skærer i pvc, anvender jeg vinkelsliber med en tynd metal skæreskive, det gir et ganske fint snit, der dog lige kræver lidt afgratning

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Bordrundsav med fintandet HM klinge, laver et perfekt job.
Stiksav med en fintandet, ny klinge kan også gå an.

Skal det være pr. rugbrødsmotor, er en finersav også ganske udmærket.
Bahco finersav profcut - Pc-12-Ven - 300 mm
De gange jeg har skåret plast, har også været med en finersav, og så "rette" snittet bagefter med en skarp kniv. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg plejer at rejfe kanten med en Shaviv, så får man en pæn lille runding, på kanten.

De Herrer!
Tak for de mange gode svar!
Og tak for pointer til "shaviv" værktøjer som jeg ikke kendte.
Man får næsten våde pletter i sine hammerthor over denne lækre video på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=1HISXiKvmgE

Chrikke
Jeg bruger ofte en nedstryger med en ny klinge. Og hobbykniv/sandpapir til finish.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis