Fuger - Mørtel på silikone. Ommer?

Hej folkens

Jeg er igang med at køb et hus hvor der ved gennemgang med en bygningsteknikker blev konstateret at de udvendige fuger er silikone med et par millimeter mørtel på.
De indvendige fuger er også silikone.

Jeg har læst lidt her, at huset kan ånde gennem murstenene og derfor er det okay. Samtidig siger teknikkeren at det er en fejl der er forsøgt slørret med lidt mørtel.

Jeg er noget i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til det.
Er det ok som det er?
Skal den udvendige fuge skiftes til en diffusions åben fuge?
Er det direkte fusk der er lavet?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ene af fugerne skal være diffusionsåben så der ikke ophobes fugt. Det er muligt dine mursten kan tåle det, men rammen på evt. trævinduer vil givetvis ikke bryde sig om det

Jeg ville vælge en blød fuge indendørs og fugebånd eller mørtelfuge udvendig. Sidstnævnte passer (synes jeg) bedst til lidt ældre huse.
Hvis ellers den indvendige fuge er helt tæt, vil der slet ikke komme kondens mellem fugerne.

Selvom det er en fejl, er der faktisk tusindvis af vinduer hvor det er lavet sådan, og endnu flere hvor den udvendige fuge er diffusionslukket, og er generelt lavet sådan de sidste mange år, det er kun i nyere tider at folk er begyndt at forstå det skal være lige omvendt, altså en helt tæt fuge indvendigt.

Jeg ville ikke skære dem ud og skifte dem, men bliver det alligevel valget, så havde jeg valgt en mørtelfuge og ikke fugebånd.
hvis du vælger at skifte fugerne, så få lavet silikone fuger igen, men kast sand på fugerne

jeg har lige fået lavet det herhjemme og det ligner 100% en mørtelfuge
Skrevet af JR-Anlæg på 25 jun 2013 19:23
hvis du vælger at skifte fugerne, så få lavet silikone fuger igen, men kast sand på fugerne

jeg har lige fået lavet det herhjemme og det ligner 100% en mørtelfuge
Jamen tillykke med det, så får du jo nok problemer om nogle år på grund af fugt. Prøv at se hvad Koluda skriver, han er trods alt en der ved en hel del om sagen da han er Tømre og har haft eget tømrefirma !

Vær ganske rolig hvis det er en teglstensmur vinduerne monteret i, teglen skal nok transportere fugten væk, hvis der i det hele taget kommer noget derind.
Ja, som Orla også skriver, så er problemet altså ikke større, og er fugen tæt på indvendig side så er problemet endnu mindre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis