El-hejseværk

Et par spørgsmål om el-hejseværk som jeg håber nogle kan hjælpe med.

Først og fremmest, så vil jeg høre om det er muligt at udskifte wiren / forlænge den på et el-hejseværk. Jeg skal have hejst noget op fra et punkt 22 meter over jorden og dette har jeg erfaret stærkt begrænser udvalget. De fleste ligger på 10-15 meters wire, men er det muligt bare at udskifte wiren?

For det andet, hastigheden. Hastigheden er vigtig for min slags opgave, da løftet gerne skal ske ret hurtigt. Når man kigger rundt, ligger de fleste med en beskrevet hastighed på 10-15 m/min. Er de hastigheder beskrevet med maks vægt og kan man forvente at det kan gå hurtigere ved mindre vægt?

Konkret kan min opgave bestå i at hejse noget der vejer ca. 100 kg. op via 3 forskellige spil med en afstand på 10 meter i mellem hver. Derfor er belastningen jo ikke så stor.

F.eks. har jeg kigget på dette ( http://www.primusdanmark.dk/ferm-tr%C3%A6kspil-p-1432.html?osCsid=vnum2g1g311u1r59ai922ojif4 ), men der er problemet igen at wiren er for kort. Hastigheden er dog langt højere end mange af de andre.

Jeg håber meget nogle kan hjælpe!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er i forbindelse med erhverv, må du ikke bruge viretaljer af den type, de kan ikke godkendes til løft, kun til træk.
(der er jo nok en grund til de ikke kan godkendes)

Kito laver nogle små el kædetaljer, med en hastighed op til 20 meter i minuttet, og kan leveres med lange kæder, bruges bla. i vindmøller. (der er sikkert også andre fabrikater)
http://
www.fodgaard.dk/da-dk/item/KITO-ED-el-kaedetalje/KITOEDIII

"250 kg trækspil fra FERM

12 meter wire
trækevne: 125 kg (250 kg m/dobbelt wire)
500 watt motor
hastighed: 8 m/s (4 m/s m/dobbelt wire) "

8 METER I SEKUNDET!!! til under 600 kroner. -Det passer ikke.

Venlig hilsen
Knud
Skrevet af knudr på 24 jun 2013 18:05
"250 kg trækspil fra FERM

12 meter wire
trækevne: 125 kg (250 kg m/dobbelt wire)
500 watt motor
hastighed: 8 m/s (4 m/s m/dobbelt wire) "

8 METER I SEKUNDET!!! til under 600 kroner. -Det passer ikke.
Nej grin. Men 8 meter/min skal nok passe og det er med et løft på max 125 kg. I reklamefilmen viser de der løftes en motorcykel der formodes at veje over 125 kg, dvs. wiren er lagt dobbelt.  Det går rimeligt stærkt, har en lumsk aning om filmen er speedet en smule  !!!!!! 

Spillet ligner sjovt nok de andre som Harald Nyborg og andre også sælger. Har ikke undersøgt data for dem, men de formodes at være nogenlunde ens.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
nitter.

sikkert den selv samme spil under flere navne.!
kære ven trekspil i forlængelse af hinanden giver ikke mindre belastning tvært imod men hvis du lader alle spil trække samtidig vil hastigheden da forøges ,hvis hastigheden skal forøges på et spil kræver det at det får en forøget motorkraft,men hvis motorkraften er tilstede kan du jo overveje om det er muligt, at ændre gæringen.
Hilsen en gammel kranføre.

PEK

 

Annonce
Hvorfor ikke montere en talje med mange "omgange" service på? I værksted et har jeg et meget gammel talje system, man løfter nemt 2 tons med det, uden sved. Det kræver ganske vist en gåtur henover gårdspladsen.
Jeg har monteret en bilfælg og en 2 hk motor, og en gammel motor styringen, løfter 4 meter på et halvt minut. Uden motoren lyder anstrengt.
Motoren sidder med et snekke gear, der er selvlåsende, og desuden har jeg monteret en "håndbremse" hvis alt skulle svigte.
Skrevet af hans2.hansen på 25 jun 2013 20:35
nitter.

sikkert den selv samme spil under flere navne.!
Ku godt få en lumsk aning.   Eller også bruger de forskellige "fabrikanter" de nøjagtig samme underleverandører.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis