Ny med stationær rundsav.

Som overskriften siger er jeg forholdsvis ny mht til rundsav. 
Jeg har købt en af de billige hos Harald og har fulgt Maskinsnedkerens gode råd. Skilt den ad og erstattet diverse møtrikker med selvlåsende ditto, samt diverse smøring og efterspænding.
Jeg har derudover lavet en "nul tolerance" inset-plade, og en slæde til at skære lister og brædder, samt nyt land og tilhørende skinner den kører i .

Jeg har siddet og set en del spændende film på youtube om indstillinger, skabeloner og GDS tips. Men en ting jeg ikke kan blive klog på er:
Kan jeg sætte en anden størrelse klinge op min sav, hvis ellers centerhullet er det samme ?

Grunden til jeg spørger er at jeg har set en fyr der har sat flere små blade (tror der var 3 eller 4) for at kunne skære fingersamlinger.
Dermed opnår han at "fræse" et bredt spor ved at skære en gang, istedet for at skulle føre emnet frem og tilbage flere gange.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med din nye sav.

Savens fysiske rammer bestemmer hvor stor Ø du kan bruge, mindre er ingen problem.

Ang. bredt spor:

Du kan godt sætte 2 eller 3 klinger på, (det blanke stykke på akselen bestemmer hvor mange klinger du kan spænde på drej klingerne en anelse i forhold til hinanden, så tænderne ikke støder mod hinanden, (når du vil lave slidser)

Du kan også hvis du bruger stop, (hvis du F.eks. vil fræse 10 mm væk, sætter du et stop i begge yderstillinger) bevæge emnet lidt sideværts medens klingen skærer, der-ved fræser du, lidt ad gangen.

Den metode har jeg brugt af og til.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for hjælpen, så er det bare at gå på jagt efter diverse klinger.

Er der nogle råd mht klinger?  Jeg tænker på antal tænder, har det noget at gøre med diameteren? eller er det et spørgsmål om snittest "finhed".  Hvad med hårdhed på klingen (hærding af tænder)?
Mange producenter roser jo deres produkt som det bedste, men gælder den gamle regel med pris og kvalitet der følges ad også her?

Kom til at tænke på: Hvad med spaltekniven, hvis jeg monterer flere klinger, eller ændrer diameteren på klingen ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tænker du mest på Hss. eller HM?

Hss findes vist stadivæk, men er ikke brugt i industrien mere, der bruges HM som fås i mange afskygninger.

Rundsavsklinger med mange tænder er gode til finerede & formica borplader (køkkenborde) melamin plader, (bruges til køkkenskabe) de giver mindre oprifter, & pænere snit.

Men rundsavsklinger et helt studie i sig selv, hårheden/sejheden på HM klinger måles bla. med noget som hedder mohs skala eller Rockwell. (sejhed)

Husker ikke alle disse værdier men det kan slås op i maskinsnedkerens fagbog, vi fik alle udleveret et ringbind i brunt omslag, da vi begyndte på Skive Tek. Skole for mit vedkommende i 1970, & lavede svendprøve i maj 73, så nogle år siden, og der er sket rigtigt meget angående klinger og værktøjer siden da. 

Klinger til næsten et hvert formål, positiv/negativ tand hældning osv.

Negativ tandhældning bruges med fordel til f.eks. alluminium.

Jo større Ø desto større perifri-hastighed prøv at finde noget læsestof ang. klinger, jeg tror du vil blive forbavset, over hvor stort emnet er .

Som en tommelfinger regel bør klingen være ca. 10% af emnets tykkelse, for at få det bedste snit, noget med vibrationer at gøre af klingen.

Du kan som du kan se få klinger der er ideelle til alle formål, men kommer så også til at betale for det.

Jeg bruger klinger fra Biltema en' 210 mm Ø til 100 kr. de fås med 24 40 eller 60 Tænder (Z) som står for antal skær.

Dem er jeg godt tilfreds med, men kan godt mærke forskel på en ny slebet fra sliberiet, men prisen taget i betragtning, kan jeg godt leve med dem fra Biltema, det koster mere end 3 til 4 gange så meget at få slebet, så derfor kan jeg godt leve med dem, har en større stak klinger hængende.

Har søgt efter en maskine til at slibe HM klinger, men har endnu ikke fundet det jeg søger efter, og de få stykker jeg har set til salg var for dyre til mit hobby brug. + 6.000,- (Det må komme en gang ved lejlighed) har maskine til slibning af høvl/afretter knive) Købt via. GG 2  3 x slibning så har denne tjent sig selv hjem. 

Bilder mig selv ind at kunne høre om en klinge skærer eller ej.

Et studie i sig selv vil jeg sige hvis du vil sætte dig ind i dette, om du har tid/lyst eller interesse herfor. (men det er nok de færreste som har den interesse)

Håber det gav lidt at gå i gang med ellers spørger du bare igen, det er du velkommen til.

PS. Brug ikke større Ø end nødvendigt, til det du vil ha' skåret, og sidst men ikke mindst, pas nu godt på dine fingre, og løst tøj/hår ol. Spalteknive skal afpasse efter klingernes Ø, og stilles så tæt på som muligt, og selvfølgelig spændes godt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for et uddybende svar.
Jeg har hoppet lidt rundt på nettet og kan godt se at der er nok at læse op på

Jeg tror at jeg vil overlade det store teori arbejde til dem der virkelig brænder for sagen, jeg vil bare gerne have en sav der kan save de mere almindelige ting og hvor det ikke kommer sig så nøje.

Jeg har i dag lavet mig en slæde, så jeg kan skære i smig. Nu skal jeg bare i gang med at bruge saven i praksis.

Ja det er et farligt stykke værktøj, jeg har allerede lavet et hak i min "fremførings pind" som jeg klogeligt nok har lavet 2 stk af, så fingrene aldrig kommer i nærheden af klingen.
Jeg har siddet og set en masse grimme videoer på Youtube, hvor folk kommer uhyggeligt tæt på, eller ikke tager sig i agt for det "monster" de står over for.

Prøv at se denne lille ting, der udemærket beskriver hvor hurtigt det går
KLIK HER 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja der er store kræfter i spil, det er basal viden for en maskinsnedker og andre.

Kan godt forstå dig ang. teorien, men det var en del af undervisningen dengang.

Men en smule grund viden er godt at lære sig.

Vi skulle dengang bla. lære at rette "brandbuler" ud på Hss klinger og brugte hele dage på netop dette, det tror jeg ikke man gør længere.

Så hovedparten af de som bruger rundsave er nok allermest "hugt" på at komme i gang med at bruge den i praksis.

Den skal anvendes med stor respekt det er rigtigt, men ikke være bange for at bruge den.

Det er godt at bruge hjælpe værktøj som en skubbe pind, for at undgå at komme for tæt på.

Og ikke noget med at stå og tænke på alt muligt andet når saven kører. 

Ang. You Tube har en video om savstop, mener jeg den hedder som jeg lige husker det. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Jeg blev udlært som elektriker i 1985 og jeg kan da huske at min mester "forlangte" at jeg skulle lære at slibe bor, så jeg blev "udstyret" med en kasse metalbor i alskens størrelser og en bænksliber og så var det bare igang 

Han havde også andre "gode tips".
Feks havde vi en stor skuffe på værkstedet, hvor alle svendene tømte lommerne for skruer, møtrikker, skiver, plugs, samlemuffer mm. når der skulle vaskes arbejdstøj. 

Når man så havde været fræk (hvilket man jo pr. definition var som lærling) blev man sat til at sortere skuffen... men det har da givet mig et godt øjemål, da man jo hurtigt fandt ud af hvor tyk og lang en skrue var, og det samme med møtrikkerne

Men rundsaven har da givet mig respekt, ikke at jeg er bange, men den har flere kræfter end man lige tænker over, så sikkerhed vil helt sikkert komme i første række hos mig!

Igen TAK for hjælpen, det kan jo være jeg kommer på flere spørgsmål efterhånden som jeg kommer i gang med at arbejde med den.  



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du spørger bare

Har du et foto af din sav? Måske på gallariet, med lidt oplysninger om fors data.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Så fik jeg taget en flok billeder af "vidunderet".
De kan ses i galleriet med en lille forklaring på mine ombygninger af diverse stumper på den  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis