Den perfekte græsplæne

Jeg er i gang med at forberede et stort sensommer projekt og kunne godt bruge nogle råd til at få den perfekte græsplæne.

Planen er den, at jeg rydder alt i haven. Fjerner den tidligere Syren hæk, som nu er et 3,5 meter højt levende hegn og ca. 1 meter i bredden. Og erstatter den med en almindelig liguster hæk.

Græsplænen bliver ryddet, da den er meget ujævn, og der er flere store huller, hvor der har stået kæmpe buske og træer som skal fyldes ud med jord. og generelt skal det hele være mere jævnt.

Jeg er ikke interesseret i at se tidligere link igennem, jeg vil have jeres meninger 

Hvordan får man den perfekte græsplæne?
Hvad er jeres holdninger til brug af muld jord? er det overvurderet?
har i nogle tips og tricks?



Find Beck & Jørgensen kvalitetsmaling og udstyr til malerarbejdet på http://www.decofarver.dk/ - Dit malerprojekt starter her!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt fint med muldjord til en græsplæne, men min erfaring er at er den for ren, mulden altså, så gror der også lettere mos i plænen. Græs er temlig hårdfør og kan gro i sand, men en blandning hvor en trediedel er grus vil nedsætte mossets gro evne. Din plæne bliver også mere fast i overfladen.
Tror nu nok at skulle jeg starte med nye plæner i dag, ville jeg vælge rullegræs.
På en måde er det ikke den billigste løsning med rulle græs, men du får en flot plæne meget hurtigt. Når du selv sår din plæne vil der gå et pænt stykke tid inden du får en flot plæne, du skal regne med at det første år vil den være lidt tynd. Og du må ikke klippe græsset for kort.
Grunden til sand/grus i jorden er kun for at få en fastere plæne, ja og så slipper du også for at den bliver sumpet / for fugtig som mos elsker at gro i. Der er løsningen så at vande med jernvitriol der slår mosset ihjel, du kan også købe en gødning der indeholder jernvitriol. Den prøvede jeg i år og med super resultat jeg har ikke skyggen af mos i min plæne. Men du må ikke gøde det første halve år, det vil svide de nye rødder af.
Super, tak for dine svar, jeg har lige skrevet det ned :-)

Du må have en fortsat god dag.

Find Beck & Jørgensen kvalitetsmaling og udstyr til malerarbejdet på http://www.decofarver.dk/ - Dit malerprojekt starter her!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis