Tilslutning af vaskemaskine og tørretumbler til kraftstik

Hej..

Jeg har netop erhvervet mig en ny vaskemaskine samt tørretumbler og skal have tilsluttet begge maskiner i én kraftstikdåse. Mit problem består i at der er en blå, gul/grøn/ brun og 2 sorte i stikdåsen på væggen. I hver ledning på maskinerne er der en blå, gul/grøn og brun. 

Hvordan skal de forskellige ledninger tilsluttes???
Hej.. Jeg har netop erhvervet mig en ny... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er rigtigt mange, der stadigt skriver 220/380 V - det er længe siden det blev ændret til 230/400 V. Faktisk 20 år

Lidt historie :

I praksis blev den nye nominelle spænding på 230 V AC indført i Danmark i 1993.

Tolerancen på den nominelle spænding på 230 V AC blev angivet til +6 %/-10 %. Dvs, at den leverede fase­spænding kunne regnes at befinde sig et sted mellem 207 V og 244 V.

Fra 2008 blev tolerancen på den leverede spænding ændret til 230 V ±10 %. Dvs, at fasespændingen i forsy­nings­punktet nu kan ligge inden for intervallet 207 V til 253 V.

Det nuværende skrift, hvoraf nominelle spændinger på forskellige spændingsniveauer fremgår, er følgende: DS/EN 60038, CENELEC-standardspændinger.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Håndværkeren på 22 jun 2013 17:46
Min elektrikker siger: at sålænge du roder med 220 v. er det i orden, men du holder dig fra 380 v. så er det ikke lovligt længere. Hvilket jeg tolker som at det er tilladt at jeg tilslutter en lampe eller en maskine til 220 v. men ikke til 380 v.

Det er ligegyldigt om du roder med 230v eller 400v. Eneste forskel er du råber lidt højere når du rammer 2 faser frem for 1.  Det er ikke mere eller mindre ulovligt fordi det er 400v. 
Skrevet af Illisher på 22 jun 2013 19:53

Det er ligegyldigt om du roder med 230v eller 400v. Eneste forskel er du råber lidt højere når du rammer 2 faser frem for 1.  Det er ikke mere eller mindre ulovligt fordi det er 400v. 

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre
Nye installationer i boligen
Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig
Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende
Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen
Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt

Citat fra: http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde


Skrevet af akselj på 22 jun 2013 21:38

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre
Nye installationer i boligen
Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig
Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende
Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen
Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt

Citat fra: http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde


Det ved jeg  er elektriker.

Det jeg mente med mit svar var , at man da ikke må tilslutte 2  brugsgenstande med løs ledning 230 V med jord  i en marine /membram dåse i den faste installation...............eller er reglerne lavet helt om ......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Illisher ! vil det sige at dig kan vi ikke tage strøm på, du har fået
Skrevet af Svend Høst på 23 jun 2013 09:59
Det jeg mente med mit svar var , at man da ikke må tilslutte 2  brugsgenstande med løs ledning 230 V med jord  i en marine /membram dåse i den faste installation...............eller er reglerne lavet helt om ......

Jo et må du gerne. Så længe du er i bolig må du (SB kap. 800) En membrandåse må godt bruges som tilslutnignssted, for lamper, VM TT og ander ting.


håndværkeren:  
Skrevet af Illisher på 23 jun 2013 10:25

Jo et må du gerne. Så længe du er i bolig må du (SB kap. 800) En membrandåse må godt bruges som tilslutnignssted, for lamper, VM TT og ander ting.


håndværkeren:  

Men hvis der tilsluttes tilledninger skal de trækaflastes, det er membrandåsen ikke forberedt til.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis