Tilslutning af vaskemaskine og tørretumbler til kraftstik

Hej..

Jeg har netop erhvervet mig en ny vaskemaskine samt tørretumbler og skal have tilsluttet begge maskiner i én kraftstikdåse. Mit problem består i at der er en blå, gul/grøn/ brun og 2 sorte i stikdåsen på væggen. I hver ledning på maskinerne er der en blå, gul/grøn og brun. 

Hvordan skal de forskellige ledninger tilsluttes???
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er faktisk utroligt enkelt, du skal have en autoriseret elektrikker til at indstalere dine maskiner. Du må ikke selv indstalere noget der skal tilsluttes 380 volt.
Alarmklokkerne ringer i mine øre!
Hvorfor nu det?
Jeg savner ganske enkelt at du har overvejet de allermest almindelige ting i forbindelse med el-tilslutning af hvidevarer.
Er det 230 eller 400 Volts ting du arbejder med? Bare for at nævne en lille ting.
Der er absolut intet der indikerer, at du ved noget om stærkstrøm.

Derfor vil et velment råd fra mig være at overlade det til en elektriker.
Om man selv må eller ikke selv må er en ting, men langt vigtigere er det, at dette her er farligt i ukyndige hænder. Pokker i, om du brænder din nye vaskemaskine af, men når lillemor eller et barn får et alvorligt stød, så kan man ikke længere snakke sig ud af problemerne. Andet end med bedemanden, i værste fald.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Håndværkeren på 21 jun 2013 19:53
Det er faktisk utroligt enkelt, du skal have en autoriseret elektrikker til at indstalere dine maskiner. Du må ikke selv indstalere noget der skal tilsluttes 380 volt.

Det er altså ikke mere ulovligt fordi det er 380/400v end hvis det er 230v  




Begge maskiner kører på 230V.  

Du har 3 faser, en jordleder og en null i den dåse du har nu.  

Den gulgrønne er jord lederen, og den skal samles med de gulgrønne fra de 2 stik. 

Nullen, er blå, og den skal også samles med de 2 blå fra stikkene. 

Så skal hver maskine have hver deres fase. Dvs den ene brune fra stikket, samles med en af de sorte, og den anden brune fra stikket samles med den brune i dåsen. Så skulle det være det.  

Du bør dog måle før du montere, for at sikre dig at dem der har monteret dåsen, ikke har fået byttet om på nullen og en fase. For hvis de har det vil dine maskiner få 400v når du tilslutter dem, og de vil dø meget.   
Er du stadig i tvivl, så kontakt en elektrikker. Ring evt og hør et par af de lokale hvad de skal have for det.
Nej! nej! Man må da ikke tilslutte 2 brugsgenstande direkte i en dåse uden afbrydere (serviceafbrydere) , det her er et job for en elektriker.......................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 21 jun 2013 22:07
Nej! nej! Man må da ikke tilslutte 2 brugsgenstande direkte i en dåse uden afbrydere (serviceafbrydere) , det her er et job for en elektriker.......................

Jo det må man gerne. Det er der ikke noget forkert i.

Men ønsker man for nemhedens skyld at kunne tage strømmen fra maskinen nemt og bekvemt, kunne man udskifte dåsen til 2 stikk u. afb. af mærket LK. De må gerne forsikres med 16A. 
Annonce
Svigermor havde købt en 220v maskine, og havde sådan et stik - barnemad, bortset fra, at jeg "lige" fik lagt stikket spejlvendt på køkkenbordet, og sluttet den gul/grønne (jorde) rigtigt, men fik den blå til en sort, og den brune til en sort - strøm på, og tænkte først, da røgen bredte sig ud i køkkenet, at vi måske havde glemt noget af flamingoen på et varmelegme, men fik afbrudt - og kigget en ekstra gang --- 400 v fra to faser i stedet for 220v.
Heldigvis overlevede maskinen - fejlen blev rettet men hver gang maskinen "hikker", eller låget ikke bliver lukket rigtigt - ja så rejser nakkehårene sig.
Så skal du "pille", og ikke ved noget om det, så er det blå til blå, brun til brun eller en sort, og gulgrøn til gulgrøn(jord) - det du kan gøre forkert uden at bringe livet som indsats, er at bytte om på den blå og brune - slutter du gulgrøn til brun har du velsagtens (formoder jeg) 220 v på hele maskinen, og tager du lige fat i vandhanen samtidig, ja så sletter vi bare din profil her på sitet med tiden.
Hvis du ikke er 100 pct. sikker - så er en elektrikker altså billigere.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

....ja, man skal have respekt for strøm og vide lidt om det. Jeg fandt dog ud af jeg havde en kammerat, hvis bror var elektriker og han kunne fortælle hvordan det skulle gøres.....og heey, jeg sidder her endnu. ....men kanon og se folks forskellige reaktion...
Der er forskellige måder at anskue en opgaves løsning på.
F.eks. om man har lidt viden indenfor det felt, som man skal arbejde på.
Hvad er risikoen (Risiko = Sandsynlighed gange konsekvens).
Etc.

Der er også forskellige måder at vurdere et resultat eller måle sin succes.
".....og heey, jeg sidder her endnu." er en af dem.
Det siger min kollega på MOL COMFORT nok også.
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=19350

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu ved jeg ikke om du har fået tilsluttet din vaskemaskine og tørretumbler, Hvis det er sket, og de virker behøver du ikke læse videre.
Hvis du ikke er færdig, skal vi lige have afgjort, om du mener en stikkontakt eller en dåse, når du skriver en kraftstikdåse. Er det en stikkontakt, skal der være en til hver maskine. Inden du tilslutter kikker du på mærkepladen, om der skal bruges 400V eller 230V. Som du beskriver det, tyder det på, at du har en dåse, hvor du tilslutter dine maskiner. Hvis de skal tilsluttes 230V, skal de tilsluttes en fase (som kan være brun eller sort med en hvid stribe eller sort), brug en af dem og tilslut den brune i kablet fra maskinen. Desuden skal du tilslutte den blå til den blå i dåsen. Den gulgrønne tilsluttes den gulgrønne. Når du har to maskiner tilsluttes de til hver sin fase. Nullen som er den blå er fælles.
Illisher har beskrevet det udmærket  i sit indlæg.

Til Håndværker, hvor har du oplysningen om at det er ulovligt at foretage tilslutningen selv til 400V teknisk strøm fra.
For øvrigt er det brugerens eget ansvar, når han selv foretager tilslutningen. Jeg kan her kun tilslutte mig Chr., som skriver, at det vil være særdeles trist at skulle tale med bedemanden fremfor familiemedlemmer, som er slået ihjel af strøm. Det er ikke legetøj.

fase
Min elektrikker siger: at sålænge du roder med 220 v. er det i orden, men du holder dig fra 380 v. så er det ikke lovligt længere. Hvilket jeg tolker som at det er tilladt at jeg tilslutter en lampe eller en maskine til 220 v. men ikke til 380 v.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis