Lægning af rådhusmønster

Hej,

Jeg skal have min ca. 50 m2 terrasse lagt om. I dag er den lagt med herregårdssten, og den ligger egentlig godt nok (jeg har selv lagt den), men desværre havde betonvarefabrikken i sin tid fundet ud af, at grus er billigere end cement, så stenene er begyndt af forvitre. Underlaget er i sin tid lavet efter alle kunstens regler med stabilgrus og afretningslag, så det bliver ikke noget problem.

Jeg har tænkt mig, at den nye terrasse skal lægges som rådhusmønster - altså kvadratiske betonfliser med chausse-sten rundt om, og jeg kan se 2 strategier - hver med deres fordele og ulemper:

1. Det almindelige materialevalg, dvs. 5 cm høje betonfliser med 10x10x10 cm chaussesten lagt direkte i gruset. Den skal nok blive liggende pænt, og 5 cm-stenene er ikke så hårde ved ryggen.

MEN: der vil vel komme masser af ukrudt op med tiden: det gør der i hvert fald i dag, også selvom herregårdsstenene ligger klods op ad hinanden - naturen er ikke sådan at hamle op med.

2. Hvis jeg lægger en ukrudsdug på afretningslaget og vælger dels 7 cm betonfliser og chaussesten i halv højde (altså ca. 5 cm) undgår jeg det meste af ukrudtet, men så er spørgsmålet:

Er 2 cm grus nok at lægge de halve chassesten i, og vil en sten, der er 10x10x5 cm i det hele taget blive liggende, eller vil den rokke?  

Er der mon nogle, der har en mening om det?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
95 % af ukrudtet i din belægning kommer oppefra, så det er kun de sidste par procenter du kan holde væk med dugen

jeg ville til en hver tid vælge at bruge løsning nr 1!!
Meget enig med JR- Anlæg. 
I vores tidligere hus, lagde jeg en terrasse efter alle kunsten regler, og lagde dug under fliserne (40x40) og allerede 2 år efter kom ukrudtet piplende, selvom det reelt kun kunne vokse i de smalle fuger, mellem fliserne   

Det samme kan så siges om alle de steder hvor der er blevet spredt granit skærver...

Og som du selv skriver, så kan man ikke kontrollere naturen, kun holde den i ave. 

PS: Lad os endelig se nogle billeder af projektet og resultatet, det er altid godt med inspiration  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så dropper jeg nok dugen, men Hvad med 1/2 chaussesten (flækker)? Der er en del penge at spare, men vil de ligge stabilt?

@pinkhenrik: var lige inde på din fine side. Fik mig til at tænke på min teenagetid, hvor vi dansede til den lyse morgen til Arnold Layne og see Emily play

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Det er lidt en smags sag om du vil bruge flækkede eller hele sten, personligt har jeg bedst erfaring med at sætte hele sten, jeg synes det bliver et langt pænere resultat

Jeg synes ikke de flækkede har nok pæne sider at vælge i mellem når man sætter dem
Et interessant og indlysende aspekt, som jeg slet ikke var opmærksom på. Selvfølgelig skal det være hele sten med 3 gange så mange sider at vælge imellem.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
En dug må heller ikke ligges oven på afretnings gruset. Det forhindre at afretningsgruset kan kravle op mellem stenene når der efterfølgende vibreres. Når gruset kravler op mellem stenen er det med til at låse den fast så de ikke kan sætte sig.

ukrudt kommer som de andre siger oppe fra, fra fuglene, og med vinden. De små frø sætter sig i fugerne og spire. Dette kan du i stor grad undgå ved at bruge det rigtige fugesand. forskellen fra det lidt dyre fugesand og strandsand som mange bruger, er at fuge sandet har en en høj ph værdi, som ukrudtet ikke kan gro så godt i. jeg har selv brugt fuge sand fra http://www.danfugesand.dk/

Du skal være opmærksom på når du fjerner den gamle belægning at få alt ukrudt og rodnet væk, før du ligger den nye belægning. Det ville jo være dumt at se det spire op igennem, fordi man bare lagde de nye fliser, direkte på det gamle afretningslag, som er fyldt med rødder og spire fra ukrudtet.
Skrevet af Dan H på 21 jun 2013 19:24
@pinkhenrik: var lige inde på din fine side. Fik mig til at tænke på min teenagetid, hvor vi dansede til den lyse morgen til Arnold Layne og see Emily play
He he, der afslørede du måske din alder... Pink Floyd's første 2 singler (det er dem du nævner) blev udgivet i 1967 

Arnold Layne var Pink Floyds første single-hit. Skrevet at Syd Barret og baseret på en virkelig hændelse: En mand der rendte rundt og stjal trusser fra tørresnore. Det var stærke sager dengang og derfor blev sangen bandlyst hos BBC! 
Ja, du læste rigtigt. Man må nok erkende at verden har ændret sig siden da.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
der findes de her net med chausset sten på net, de er 5 cm tykke, det var da unægtelig nemmere, mener heller ikke de er så vanvittig dyre.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Nu skal stenene jo ligge som bånd rundt om andre fliser,så de net er nok ikke det smarteste
Og det er ikke videre kønt med de færdig lavede net
De kan vel fjernes fra de net, det var mere at det er nemmere, når han kan slippe for at flække dem.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis