Lægning af rådhusmønster

Hej,

Jeg skal have min ca. 50 m2 terrasse lagt om. I dag er den lagt med herregårdssten, og den ligger egentlig godt nok (jeg har selv lagt den), men desværre havde betonvarefabrikken i sin tid fundet ud af, at grus er billigere end cement, så stenene er begyndt af forvitre. Underlaget er i sin tid lavet efter alle kunstens regler med stabilgrus og afretningslag, så det bliver ikke noget problem.

Jeg har tænkt mig, at den nye terrasse skal lægges som rådhusmønster - altså kvadratiske betonfliser med chausse-sten rundt om, og jeg kan se 2 strategier - hver med deres fordele og ulemper:

1. Det almindelige materialevalg, dvs. 5 cm høje betonfliser med 10x10x10 cm chaussesten lagt direkte i gruset. Den skal nok blive liggende pænt, og 5 cm-stenene er ikke så hårde ved ryggen.

MEN: der vil vel komme masser af ukrudt op med tiden: det gør der i hvert fald i dag, også selvom herregårdsstenene ligger klods op ad hinanden - naturen er ikke sådan at hamle op med.

2. Hvis jeg lægger en ukrudsdug på afretningslaget og vælger dels 7 cm betonfliser og chaussesten i halv højde (altså ca. 5 cm) undgår jeg det meste af ukrudtet, men så er spørgsmålet:

Er 2 cm grus nok at lægge de halve chassesten i, og vil en sten, der er 10x10x5 cm i det hele taget blive liggende, eller vil den rokke?  

Er der mon nogle, der har en mening om det?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej, Jeg skal have min ca. 50 m2 terrasse lagt... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde nu aldrig forestillet mig, at jeg selv skulle flække dem. Men anyway: JR's matematiske argument med de 6 ctr. 2 sider at vælge imellem har overbevist mig om, at der skal bruges sten i fuld højde. Nu henstår blot at overtale det 20-årige barnebarn til at hjælpe. Som Pink Henrik så klogt har ræsonneret, er både ryg og knæ i lighed med resten af mig 60+

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis