Havelåge - fra Z til X?!

Jeg har lavet en havelåge, og har nu efter lange overvejelser (laaaang historie) besluttet mig for, at den skal hængsles modsat af hvad jeg tænkte da jeg byggede lågen... :-(

Lågen er ca 1 m bred og 1,8 m høj. Lavet af 5x10 cm regler, monteret med granrafter - og den er jernetung!

Kan det lade sig gøre at montere "stivere", så jeg laver mit Z til et X?! Kan man montere et metalbånd der trækker fra øverste hængsel mod modsatte nederste hjørne?! Eller kan man gøre noget helt tredie...!?

Eller står jeg simpelthen bare med en god gammeldags "ommer"?!

På forhånd tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo nok hva der kan ske. Hvis du har lavet dit Z er det jo designet så skråstiveren optager det tryk der er fra øverste yderhjørne til nederste hængsel. Når du vender lågen bliver der jo stedet et træk, som skråstiveren ikke kan optage, men det kan du løse ved at slå et patentbånd udenpå skråstiveren og op/ned i hjørnerne, det virker.
Men - det ser jo forkert ud, specielt på en havelåge hvor den forkerte skråstiver kan ses både ude og indefra, så jeg ville lave en ommer elller et X, bare for at undgå håne retten fra naboer og andre.


 

Tak for svaret, Hanss! Det bør nævnes, at det er min havelåge-debut. Og at jeg arbejder ud fra lige dele ihærdighed og snilde (nok mest ihærdighed i virkeligheden...). Derfor kender jeg heller ikke de rette betegnelser for alting... Men da jeg lavede mit Z, stiksavede jeg et "indhak" i hver af de 2 vandrette regler. Jeg går ud fra, at jeg nu (hvis jeg går X vejen) skal save 4 "indhak" - ét i hver af de vandrette regler og to på (hver side) af tværreglen...? Risikerer jeg da, at gøre tværreglen skrøbelig? Eller bør de 2 indhak laves med lidt afstand, således at mit X ikke bliver helt symmetrisk?!

Tak!
Nej, det lyder da bestemt som en håndværksmæssig acceptabel løsning med 4 yderligere indhak, de skal jo ikke være centimeter- dybe, bare støtte at de nye skråstiver stykker ikke skrider, så de vil ikke svække den oprindelige skråstiver, den er sikker kraftig overdimensioneret for at det skal se pænt ud. Der skal ikke meget mere end en pegepind til for at optage det tryk den skulle have været udsat for da lågen vendte omvendt.
Held og lykke med projektet.
M.v.h
Hanss

 

OK, det lyder lovende! Jeg kaster mig ud i det. Og når lågen så en dag skal skiftes, kan jeg lave en "rigtig" låge fra starten... :-)

Mange tak for hjælpen!
Forsats... hvad vil det sige?!

Jeg har nu monteret lågen på hængsler, med omvendt Z, patentbånd og fri nabo-håneret ;-) Men når jeg ser lågen hænge på sin plads, er jeg kommet i tvivl om hvorvidt jeg har misforstået dét med patentbåndet! Jeg har monteret det på tværs (som tværstiveren skulle have siddet). Men jeg kan ikke se logikken i det, da patentbånd (vel) laver et træk, frem for at afstive...?

Giver det mening?!
Patentbåndet skal sidde sammen med langs med stiveren.
Skyld dig inden naboen ser det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
Jeg syns at langseffekten samme med skråvirkningen forvirrer mig.
Hvis du ikke lige kan skrue skråstiveren af og montere den i to nye hak, kan du montere en ny halv skråstiver fra nederste hængselhjørne op til midten af første skråstiver.
Det kan du godt forklare eventuelle kritiske naboer o.a. det rimelige i

mvh

 varmetossen

Jeg skal lige sige at jeg ikke (som jeg skrev tidligere at jeg ville) har sat supplerende skråstivere ind. Jeg har blot brugt det "omvendte" Z og sat et patentbånd på... (det kunne være nemt hvis man lige kunne uploade et billede). Jeg kan dog ikke (selv som mat stud :-)) regne ud hvor den korrekte (korrigerende) placering af patentbåndet skal være...?!

Jeg overvejer helt klart dit forslag, Klaus, med at sætte skråstiveren korrekt! (Selvom jeg en overgang ikke kunne overskue at "starte forfra", så tror jeg nu ikke at det er SÅ slemt at få en "ommer" på plads...).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis