spørgsmål til jordvarme

Hej folket....
da jeg snart skal købe mit første hus, og flytter hjemmefra, synes jeg, at det er en god ide, at få mig registreret herinde

Mit første spørgsmål er.....:
Et hus, jeg er interesseret på...har monteret en jordvarmeanlæg. Det er 6Kw + 6Kw el-patron. Efter en regnemaskine på nettet skal huset have en 12Kw anlæg....men er det ikke meningen, at det er 12Kw + el-patronen som "reserve", når det bliver rigtig køligt udenfor???
Fordi når denne der el-patron kører hele tiden, så kører anlægget jo altid på 100% og den suger jo rigtig meget strøm igennem....

Tænker jeg rigtig, eller tænker jeg måske helt forkert???

Med venlig hilsen marc
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok kigge på sælgers oplyste elforbrug.
Ja, men der kan jeg ikke regne helt med. Fordi det var nogen, som brugt alle el-radiatorer samt åben vinduer. Så, den sidste måling er på 27000kwh per år......

Det er helt vild meget, men som sagt....det havede aldrig el radiatorer på 1. sal slukket....

Hvis jeg skulle købe den, så kommer der nok vand-radiatorer istedet for.....Alle jeg snakkede med, siger, at man kan nok regne med ca. 6-8000kr. per år i el-forbrug, hvis man sparer lidt på det.....
Skrevet af Mr. Peters på 19 jun 2013 21:37
Ja, men der kan jeg ikke regne helt med. Fordi det var nogen, som brugt alle el-radiatorer samt åben vinduer. Så, den sidste måling er på 27000kwh per år......

Det er helt vild meget, men som sagt....det havede aldrig el radiatorer på 1. sal slukket....

Hvis jeg skulle købe den, så kommer der nok vand-radiatorer istedet for.....Alle jeg snakkede med, siger, at man kan nok regne med ca. 6-8000kr. per år i el-forbrug, hvis man sparer lidt på det.....

Hvem har oplyst det, mægler? hvem tænder alle el radiatore og åbner vinduet?? hvem bruger overhoved el radiatore når der er varmepumpe installeret?

Hvis varmepumpen er for lille til huset, skal du have en ny, det koster en del penge, så skal der laves gulvvarme på 1 sal, radiatore og varmepumpe er ikke en super kombination, hvis huset ellers er ordenlig isoleret og lav pris så er det fint nok, men regn lige ud hvad en ny varmepumpe koster, samt måske ekstra slange i jorden(da der nok er for lidt til en større varmepumpe) og gulvvarme på 1 sal, eller bare ekstra store radiatore(hvis der er ordenlig isoleret deroppe.. det bliver hurtigt dyrt det hus...

Jeg ville ikke købe det hus, der er noget der lugter....
nej, det er sådan, at der var nogen østeuropæer i.....huset stå jo i sammen by hvor bor, og vi kender allesamt hinanden....
Men de havede en anden indstilling til energien.....ved ikke hvorfor, og huset mangler lidt isoleringen i 1. sal.....måske en grund, for lidt noget ekstra varmeforbrug....men der ligger noget rockwool klar til brug, fordi udlejeren er en ældre mand, som skulle gøre det, men han kan ikke længere.....så....det er lidt arbejde i, men det er også hyggligt at renovere lidt he og der....det er ikke for meget det skal laves.....næsten kun lidt isolering i 1. sal......
om jordvarmeanlægget ved jeg næsten ikke noget om......bare, at det er en 6+6kw anlæg, og der ligger riglig meter slanger ind under haven.....

Skrevet af Mr. Peters på 19 jun 2013 22:00
nej, det er sådan, at der var nogen østeuropæer i.....huset stå jo i sammen by hvor bor, og vi kender allesamt hinanden....
Men de havede en anden indstilling til energien.....ved ikke hvorfor, og huset mangler lidt isoleringen i 1. sal.....måske en grund, for lidt noget ekstra varmeforbrug....men der ligger noget rockwool klar til brug, fordi udlejeren er en ældre mand, som skulle gøre det, men han kan ikke længere.....så....det er lidt arbejde i, men det er også hyggligt at renovere lidt he og der....det er ikke for meget det skal laves.....næsten kun lidt isolering i 1. sal......
om jordvarmeanlægget ved jeg næsten ikke noget om......bare, at det er en 6+6kw anlæg, og der ligger riglig meter slanger ind under haven.....


Hvad er rigeligt med slange??? ved du hvor meget slange der skal til at holde en 12kw varmepumpe med energi hele vinteren?

hvis du har regnet dig frem til der skal være en 12 kw varmepumpe til huset er den 6 kw pumpe jo for lille, det er nok derfor der stadig er el radiatore på 1 salen. og de bruger meget strøm.. lidt mere isolering kan hjælpe men det bliver aldrig ned til 6-8000 kr om året på varme..

Du har ikke skrevet hvor gammelt huset er og hvor godt det er isoleret, er der gulvvarme i underetagen eller radiatore?, nye vinduer? En varmepumpe KAN være en meget billig varmekilde, med et rigtigt dimensioneret anlæg og et godt isoleret hus, MEN et dårligt isoleret hus eller underdimensioneret anlæg, så bruger det altså meget strøm og er ikke meget bedre end elradiatore..

Nu skal jeg ikke sige folk lyver for dig, men den med at polakkerne tændte alle radiatore på 100% og åbnede vinduerne dagen lang om vinteren den lyder lidt for utrolig, det kan også bare være at huset bare bruger en helvedes masse energi, og polakkerne frøs....

Annonce
ja, det er muligt....hved du hvad....jeg tror jeg tager lige en snak mere med mægleren, og prøver at finde nogen flere tingene ud af.......som sagt....det bliver mit første huskøb.....skal også prøve mig frem.......huset er fra 1870, men renoveret i 1990...
Hej.
Hvis du overvejer det hus, så smid alle el-radiatorer ud. Find nogle dobbelte konvektionsradiatorer og monter radiatorer i alle rum.
Prisen / besværligheden betaler sig så langt.
Har også haft tredobbelte konvektionsradiatorer på 2m x 30 cm og de kunne virkelig sparke varme af sig.
Systemet her er brændefyret  centralvarme med 5 dobbelte radiatorer til ca. 160 kvm.
og sjældent fremløb over 60 grader. Er der 80 grader er der karbad til alle

mvh

 varmetossen

Der skal ligge en energi-et-eller andet-rapport på et hus, og den skal du have fingrene i. Den vil give dig et (teoretisk) bud på, hvor meget energi, der skal til for at varme huset op, hvor meget isolering der er i huset, om vinduer mm er i en rimelig energimæssig stand osv. Selvom sådan en rapport ikke giver en definitiv sandhed, og kun passer under standardbetingelser, så kan den da sige noget om, hvorvidt det er polakkerne der har været ufatteligt ødsle, eller om hvad.

Med hensyn til varmepumpen.
Hvis du kan finde ud af, hvad det er for en, fabrikat, type, størrelse mm, så kan man jo se på, hvad det er for en skiderik, der sidder i hytten, og vurdere lidt på den.
Gulvvarme er altid er at foretrække til en varmepumpe, men radiatorer i rigelig størrelse er ikke at foragte, hvis det endelig er der ikke er gulvvarme. En varmepumpe mister meget i effektivitet, når den skal lave højere temperaturer.
De beregnere der ligger på nettet til at finde ud af, hvor stor en VP du skal bruge er ca. intet værd. Med energirapporten i hånden kan et VP-firma give et bud på, om pumpen passer til huset, hvis du spørger rigtigt. Du skal sige at du er ved at købe huset og mener at VP'en er for lille, og derfor vil hører deres mening, og hvad det vil koste at skifte den ud til den rigtige størrelse.
Der er mange filosofier mht. at dimensionere en VP. I dag vælget man en pumpe der passer til en døgnmiddeltemperatur på -12ºC. Tidligere var det god latin at vælge en, der var lidt for lille og så lade elpatronen hjælpe de få dage, hvor VP'en er lidt for lille. Men vi taler ikke om, at pumpen i den situation kun skal kunne klare 50% som du antyder kunne være tilfældet i det hus du kigger på.
Hvis du skal til at skifte VP, så koster det ca. 100.000 kr. inkl. afmontering af den gamle og installation mm af den nye. Lad være med at købe en billig kineserdims. Køb noget der duer. Danfoss, IVT, DVI, Nibe/Vølund f.eks.
Du kan også overveje, om en træpillebrændeovn ikke var en bedre og billigere mulighed til at sikre varmen i de allerkoldeste dage. Sådan en kan kører 24 timer i døgnet med et minimum af pasning.
Hvis du skal skifte pumpen, så skal du vide, hvor meget jordslange der er. Tommelfingerreglen er, at der skal være 50 meter pr kW pumpen yder. Det vil sige at du skal bruge 300 meter til en VP på 6 kW. (Jeg kan se at du er fra Vestjylland, hvor der kan forekomme sand i rå mængder. I sandbund skal der yderligere slange til, da sand er dårligere til at genne energi i.) 
Skal du som antydet op i 12 kW, så skal der være 600 meter. Det er nemt at finde ud af, hvor meget slange der er, for der skal foreligge en tilladelse til jordvarme, og sammen med den ligger en slangeplan. (Slangeplanen er også god at have, når du skal grave tøj- og gyngestativ ned!). Der skal også foreligge dokumentation for at der er lavet årlige eftersyn af en autoriseret kølemontør.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Update: Jeg køber IKKE denne der hus....det vil blive for dyrt for mig, og alt alt alt for meget arbejde.....så må jeg lige se videre, men tak for de mange gode svar :-)
Lyder fornuftigt, selv jeg ville nok ikke overveje at købe et hus fra 1870, og jeg er ellers ikke kritisk med hvad jeg giver mig i kast med...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis