Kælder isolering

Hej alle

Jeg har et kælderrum hvor der er kommet skimmesvamp. Jeg havde i en periode ladet døren og vinduet stået lukket og slukket for radiatoren uden at tænke videre over det. Så opdager jeg at der nu er kommet skimmelsvamp på vægene langs gulvet. Vi købte huset for snart et år siden og rummet har ellers virket lækkert nok og det er indrettet som værksted (rigtig lækkert). Vægene er beklædt med glasvæv på nogle gipsplader med noget isolering bag. Der er blevet lagt dræn om hele kælderen for nogle år siden.

Har ind til videre givet det en ordentlig omgang rodalon, tændt varmen og åbnet døren og vinduet.

Vil give rummet en ordentlig omgang, men hvad er bedst at gøre? Har læst mig frem til at gips og kælder ikke skulle være den bedste kombination. Så overvejer at tage det hele ned og i stedet isolere med Ytong Multipor (se link). Vil det være en god løsning. Umidlbart ser gipsen ikke ud til at være ramt, så måske kunne man bare fjerne glasvæv og pudse vægen op i stedet?

http://www.ytong.dk/dk/content/mult...ung_wi.php

Håber i vil give jeres råd da jeg lidt i tvivl om hvad der vil være bedst?

Mvh. Michael
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud... Kan jeg godt lade gipspladerne sidde i kælderen eller skal de ud?
Jeg har ikke selv erfaring med isolering af kælder, men indvendig isolering kan man være påpasselig med.
Hvis det ikke er lavet rigtigt kan det gøre mere skade end gavn.
Jeg mener at have læst en artikel i gør-det-selv hvor der stod det var vigtigt at der var luft mellem ydervæg og isolering, men det kommer nok an på materialer og konstuktion.

Det vil altid være fugt i en (ældre) kælder og det er vigtigt med ventilation.
Jeg vil starte med at rengøring af skimmelsvamp og ventilere (i lang tid) for at se om det løser problemet. Hvis der står reoler eller lignende op af ydervæggen så flyt dem.

Jeg havde samme problem med et rum i vores hus som vi også købte sidste år og der løste ventilation problemet.


mvh
Jeppe
Tak for svar Jeppe. Tror jeg vil lade det stå en periode og se, men tror ventilation er vejen frem som du skriver. Tror jeg er kommet frem til at beholde gipsen. Det er trods alt håndværkere der har sat det op, så de må jo vide at det er ordentligt det de har lavet.

Mvh. Michael
Hej

Står lidt i samme situation. Har et hus fra 1919 med kælder, hvor der på et tidspunkt er sat gipsvæg op med isolering mellem gips- og ydervæggen. Har hevet det hele ned i et af rummene da træskelettet var råddent i bunden (pga vand fra en revne i ydervæggen). Væggen har nu stået i ca 1½ år mens jeg har overvejet hvad jeg skulle gøre ved den. Har også fundet ytong multipor og synes umiddelbart det lyder som en fornuftig løsning - isolering der lader fugten passere. En murer har foreslået at bygge en væg med multipor-pladerne med et hulrum på 3-5 cm mellem multipor og kældervæg, evt med polystyren som ekstra isolering. En bekendt der er rådgivende ingeniør er dog ikke meget for denne løsning - mest i forhold til at have et hulrum foran ydervæggen uden at have mulighed for at holde øje med ydervæggens tilstand og opdage evt problemer. Han anbefaler løsningen med at klæbe pladerne direkte på væggen, er dog usikker på om fugt og salpeterudslag med tiden kan få pladerne til at løsne sig igen.
Umiddelbart er jeg også mest til løsningen med at sætte dem direkte på væggen. Der må da være nogen der har gjort sig erfaringer med noget lignende? Er det en god løsning, eller får man problemer på længere sigt?
Jeg har været i kælderen og taget det meste af glasvæv ned hele dagen. Ser umidlbart fint ud. Har bordet et par huller langs bunden for at finde ud af om papiret på gipsen var fugtig på den indvendige side, og det virker ikke sådan. Så har besluttet at give det en gang alfix, en gang puds og så en gang cempexo mulfarve. Alfixen er så det bedre binder sig til gipsvægen.

Tror multiblokkene fra ytong er en rigtig god ide, men i mit tilfælde skal jeg have lagt nyt fliser gulv og nok også nyt loftbærder og det er nok lidt for stor en mundfuld.

matdoc synes det har været svært at finde noget om ytong ud over det de selv skriver. Men er nok en rigtig god løsning. Fandet nogle videoer på youtube der viser hvordan man sætter det op, ser ret let ud. Jeg ville sætte dem direkte på vægen, hvis det var mig der skulle gøre det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis