Smal topnøgle - og bor til at fjerne knækket møtrik?

Hej forum,

Jeg forsøger at reparere min Husqvarna J55S plæneklipper men er stødt på 2 problemer. Jeg har fundet denne video som viser problemet:

http://www.youtube.com/watch?v=ArCAivgAyww

Ca 1:28 inde i klippet peger han på to 3/8" møtrikker som er sidder så pokkers snævert ved karburatoren så jeg ikke kan få fat i dem. I desperation har jeg købt et topnøglesæt i tommer, men det er for stort. Jeg har også en fastnøgle i tommer men den kan heller ikke nå. Så jeg er ude efter samme slags "smal" topnøgle som i videoen, men kan simpelthen ikke finde noget på nettet! Enten en meget smal topnøgle eller en skruetrækker-agtig-topnøgle...kan I hjælpe? Bemærk at det desværre er tommer

Dernæst er en anden møtrik knækket og sidder fast i plæneklipperen. Hvad gør man? Den kan vel bores ud og så kan man dreje et nyt gevind? Hvad skal jeg bruge til det? Et jern-bor? Og en dreje-nyt-gevind-dims?

På forhånd tak.

-- 
Werner

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Måske du skal overlade den til en, der har lidt mere værktøj og forstand på det.
Du roder også rundt i bolte og møtrikker.
Vi er nødt til at bruge de rette betegnelser for at forstå hinanden og få et resultat.
Nogen af os har stået over 4 år i lære samt brugt 1/2 - 3/4 liv med diverse problemer og løsninger, og i det her tilfælde vil jeg helst have den på bordet selv.
Beklager.

mvh

 varmetossen

Du må finde en "slank" 3/8 top - som er beregnet til et 1/4" skaft. Du har sandsynligvis købet et sæt, hvor skaftet er 1/2", og så er de små toppe tykke, for at kunne rumme skaftet.

Vedr. den knækkede bolt, så kan man købe nogle specielle "snittappe" *). Man borer et passende hul midt i den knækkede bolt. Skruer snittappen ind, men venstre om. De er koniske, d.v.s. blive tykkere efterhånden. Princippet er, at de bider sig fast, og drejer gevindstumpen ud. Det er en fordel at have givet noget rustløsnende olie inden, evt. WD40 mv.

Hvis det lykkes, slipper du for at skære nyt gevind, og bare kan nøjes med en ny bolt.

*) Jeg har lige glemt betegnelsen - mener de er købt i Harald-Nyborg.

Træd ikke på mine ledninger :o)
De hedder "skrue uddrivere"!


Træd ikke på mine ledninger :o)
På videoen er det et 1/4" topnøglesæt han bruger.

Hvis du har et 1/4" topnøglesæt i mm, med 6 kantede toppe, kan det måske bruges, men ikke ideelt.
 
Hej.
Grunden til min måske afvisende kommentar er, at i indlægget udtrykkes absolut ukendskab til sammenhængen mellem opgaven og værktøjet, og jeg vil ikke råde til at bore en jernbolt ud der sidder i aluminium uden der er helt hold på det.
Og vedrørende uddriverne, så er der en grund til hovedet knækkede af.
Den sidder formodentlig fast grundet galanisk tæring, måske fordi en tidligere operatør har samlet det med kobberfedt.
De uddrivere har aldrig hjulpet mig, ka forresten heller ikke finde dem
En rigtig god metode er at sætte nogle svejseklatter på boltenden, så den lige er til at få fat i. Varmen hjælper også til at den går løs.

mvh

 varmetossen

Annonce
Skrevet af je__ns på 19 jun 2013 10:01
På videoen er det et 1/4" topnøglesæt han bruger.

Hvis du har et 1/4" topnøglesæt i mm, med 6 kantede toppe, kan det måske bruges, men ikke ideelt.
 


Men videoen er ikke fra den aktuelle reparation - kun til illustration af problemet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
en af det gode tips.

du kan få en der har en drejebænk til at dreje topmøglen tyndere.
så toppen kan kan nå ned til møtrikken.!

prøv at tage et billede af den ødelagte møtrik.
og lægge den i tråden.!
Skrevet af Klaus Lundstedt på 19 jun 2013 11:04
Hej.
Grunden til min måske afvisende kommentar er, at i indlægget udtrykkes absolut ukendskab til sammenhængen mellem opgaven og værktøjet, og jeg vil ikke råde til at bore en jernbolt ud der sidder i aluminium uden der er helt hold på det.
Og vedrørende uddriverne, så er der en grund til hovedet knækkede af.
Hej,

Jeg påskønner alle indlæg - også dit. Grunden til at bolten (!) er knækket er simpelthen fordi jeg forsøgte at få den af med forkert værktøj. Og nej, jeg tjener ikke mine penge på at kende forskel på en møtrik og en bolt - men jeg er heller ikke helt gør-det-selv-idiot, så jeg havde jo håbet på konstruktive, brugbare svar - selvom jeg forstår din intention.

Jeg fik købt en 1/4" topnøgle og fik karburatoren af uden besvær. Skrue-uddriverne var også nemme at gå til, selvom jeg er novice. Plæneklipperen kører igen som ny. 

Tak for alle jeres svar.

-- 
Werner

Godt så og god vind.
Det kom sig nok af, at jeg normalt har mere værktøj med på ferie end de fleste har hjemme på matriklen. Lige undtagen den gang jeg kørte på en kantsten midt nede i Tyskland, og ikke engang have en hjulnøgle med og på vej hjem med hele familien, og selvfølgelig hele læsset oven på reservehjulet.
Blev lige reddet af en motorcyklist, der havde en tændrørsnøgle på de 21 mm, der krævedes.
Og min kone synes jeg klart er værktøjsnørd.
Gå aldrig ned på udstyr

mvh

 varmetossen

Jeg har taget i snesevis af knækkede bolte ud ved at svejse en møtrik på det har to fordele den ene er at svejsningen varmer boltresten og den kan nemt drejes ud det skal være en døgtig svejser der skal gøre det helst med co 2 til tider knækker møtrikken af uden at man får bolten med men så prøv igen jeg kan ikke mindes at jeg nogensinde har måttet opgive.
din nøgle besvær kan løses ved at dreje noget af den som en anden har foreslået

PEK

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis