Glaskeramiske kogeplader 230V ?

Hej

Skal til at købe mig en Glaskeramiske kogeplader fra ikea den kan både køre på1fase og 2fase..

Jeg ville gerne køre med 2faser men der er kun trukket 1fase i min eltavle. Hvis jeg nu laver en gruppe med 1P+NC 13A til min kogeplade hvordan kommer det til at køre ? 

jeg har regnet ud jeg maks kan trække 230*13A = 3000watt hvor kogepladen samlet effekt er på næsten 7000watt. 

Kan jeg lave 2grupper til min kogeplade ? Eller bliver jeg nødt til at få trukke en ekstra fase kælderen  Bor på 2sal så det bliver dyrt hvis naboen ikke allerede har trukket det

Under produkt info for kogepladen står der (Strømstyrke: 2x16A eller 1x32A)

Hvad mener de med det? man kan ikke trække 32A fra en gruppe ?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke engang sikkert at du må sætte en 13A gruppe mere i din tavle uden ny stikledning. Stikledningen skal være dimensioneret til det.

Du er nødt til at få din elektriker ud for at vurdere det - det er ikke LDS arbejde. Umiddelbart vil jeg tro at du skal have trukket et nyt forsyningskabel til tavlen under alle omstændigheder.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er ingen problemer i at sætte ekstra grupper op, men samlet set kan installationen ikke trække mere end din stikledning tillader. 32A på en fase i en etageejendom er urealistisk! Et umiddelbart gæt vil være, at stikledningen er forsikret med 25A! Du er nok nødt til at få lagt en ekstra fase ind - og det er på ingen måde noget du selv kan klare og du skal sikkert også have ny el-måler

Hvor meget kabelarbejde der skal udføres afhænger af hvordan jeres interne stikledning er opbygget. Du kan være heldig at der er en gennemgående stikledning med alle 3 faser, som så fordeles med en fase til hver husstand - det vil betyde at din installatør vil kunne hente en fase direkte fra den eksisterende installation! Derudover skal der selvfølgelig fremføres nyt kabel til din kogeplade samt udvides i din tavle.

Ring til din installatør, få ham til at kigge på det og give en pris

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis