Hjemmebygget helvægs reol system?

Jeg står i den situation, at mig og min kæreste bor i en meget lille lejlighed, og kommer til at bo der noget tid endnu.
Hertil er det svært at finde nogle ordentlige møbler, som ikke får rummet til at se meget småt ud, og når pengene ikke er de store til de møbler vi godt kunne tænke os, så havde jeg tænkt mig, at ville bygge en løsning selv, selvfølgelig under kyndig vejledning fra kæresten ;-)
Vi har en væg hvor vores TV står op af lige nu, problemet er bare, at et 42" TV, på et tungt egetræsmøbel, et skab i mørk birkefinér og en stor tung støbejernsradiator, så er hele væggen faktisk brugt, og det er ikke særligt kønt. :-)

Her kommer så min idé med at byggen en helvægs løsning, så man får noget god opbevaring på væggen, få skjult ledninger fra TV'et og generelt få sat vores præg på en ellers kedelig lejlighed.

Idéen går ud på, at smide en bagbeklædning på i hele væggens bredde og højde (minus radiator selvfølgelig). Den skal sættes op med nogle afstandsstykker, da der gerne skal være et par centimeters mellemrum til ledninger osv.
På denne bagbeklædning skal der så bygges henholdsvis hylder til nips, bøger osv.
En medieløsning under TV'et med 3 åbne rum til Stofa boks osv. (evt. lukkede med stof og så IR modtager). Under disse 3 åbne rum skal være 3 små skabe, hvor man kan gemme film og spil hen, så man ikke skal kigge på dem konstant ;-)

Ud over dette, så vil vi jo meget gerne skjule den grimme støbejernsradiator, da den ikke er meget værd at se på :-)

Ja der er mange planer, har lavet en hurtig arbejdsskitse som jeg lige ligger op til jer, så er det lidt nemmere at se hvad jeg mener, og nej den er ikke i målestok, kommer senere når jeg kan få målt det op :-)

Spørgsmålet er jo så, hvad skal jeg passe på med her? Ja løsningen skal kunne tages ned igen da det er en lejet lejlighed, men som sagt regner vi med at komme til at bo her noget tid :-)

Væggen som det skal stå op af er en bærende murstensvæg.

Materialerne er jeg lidt i tvivl om endnu, men helst så billigt som muligt, dog stadig holdbart :-)

Håber i kan hjælpe med lidt fif's osv. da jeg aldrig har været igang med et projekt af denne størrelse før :-)



Mvh. Sebastian Dyberg
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo bygge hele reolen i MDF plader eller spånplader, omkring 16 mm tykke. Hvis du tegner det rigtigt op og sætter mål på, kan du hos Silvan få skåret alle pladerne i de mål du ønsker, men det er nok bedre du laver det som hele reoler med bagbeklædning hvor du kan nøjes med masonit plader. Du skal så beregne en form for sokkel til at bære reolerne, der skal dog være åbent ved gulvet der hvor radiatoren sidder lige som der skal være mindst 5 cm frirum over radiatoren. Du kan købe specielle plader med huller i til at dække radiatoren. Når du har bygget reolen skal den spartles og slibes mindst to gange og så kan du give den maling. For at reolen ikke skal vælte kan du sikre den med nogle vinkeljern for oven og ind til væggen .
Ja MDF plader vil jeg nok foretrække, da jeg generelt syntes de er lidt nemmere at arbejde med end spånplader.
Havde tænkt på at dele bagbeklædningen op i flere dele. En som TV'et hænger på, en til reolerne oven over, en til reol kasse systemet over radiatoren.
Men kan godt være det er bedre f.eks. ved reol kasse systemet at lave hele systemet for sig selv med masonit plader, på den måde holder jeg også vægten nede.
Selve radiator skjuleren havde jeg tænkt på selv bare at lave med f.eks. strimler af MDF plade skruet fast med et bestemt mellemrum så varmen stadig slipper ud. På den måde får jeg den også i de mål som radiatoren nu er. Men ved ikke om det ville være bedre med en speciel plade til dette, da det jo bliver varmt ved sådan en i vinterhalvåret.
Planen med en god bagbeklædning var at kæresten så kunne få lov til at male eller sætte tapet op i farverige farver rundt omkring på reolen, og ved ikke helt om masonit er godt nok til dette?

Skal nok huske det med mellemrummet ved radiatoren ;-)

Mht. soklen, så er jeg faktisk lidt ude at skide lige ved det, har ikke den store idé om hvordan jeg skal lave denne?

Mvh. Sebastian Dyberg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Med dit postnummer kan du nemt komme i Ikea.
 Jeg har bygget nogle tilpassede reoler både til mig selv og datteren med deres system som udgangspunkt, og så købe hylder i løst mål  og flette ind til rum, der kan blive høje, smalle, brede, dybe - hvad du nu vil.
Har desværre ikke lige billeder, men det kan måske arrangeres.
Og til hylder må du end ikke overveje spånplader o.l. De kan ikke bære noget som helst.
Og fyrretræshylder er ikke ret dyre og ser godt ud.
Skal der stå forstærker / grammofon (så gammeldags er jeg) DVD-maskine mv. skal du nok bruge dybe hylder, dvs. 40 - 50 cm.
 
mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også