Renovering af knoldebrosbelægning/pigstensbelægning

Hej Alle

Hos os er der en større gårdsplads udlagt i pigsten. Den groer til i ukrudt i hjørnerne og flere andre steder. Det er ik specielt pænt. Alderen på belægningen er svær at skyde på, men gården er fra midten af 1800 tallet så engang derefter
Det ser ud til fugerne imellem stenene er meget jordfyldte, så jeg tænker om en renfejning af pladsen for jord og så en efterfyldning med fugesand kan gøre en forskel? Andre bud? Jeg vil jo gerne være rimelig fri for at skulle over pladsen hele tiden ift. udkrudt. 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en kamp du aldrig kan vinde 

Med de store fuger der er i en "gammeldaws" belægning vil der altid være grobund for ukrudt.
Men en oprensning af fugerne og derefter efterfylde med stenmel vil kunne holde ukrudtet i skak et par år.

Derefter vil der sikkert begynde at piple ting og sager frem de steder hvor der ikke er daglig færdsel (og dermed slid). Så der er kun den hårde vej tilbage at være over ukrudtet mens det er småt, så det ikke når at få en ordenlig rod.

Ellers kan du gøre en dyd ud af det, og plante ting i fugerne, som feks trædebregne eller timian, så du fylder fugerne op, så der ikke er plads til ukrudtet (husk på at ukrudt bare er en plante der gror et sted den ikke er ønsket) 

Selvfølgelig kan man jo også bare pøse det hele til med gift, hvilket jeg mener skulle forbydes, da vi ikke kender den langtids virkende effekt på moder jord... så kan efter min mening ligeså godt asfaltere området, med det samme.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Nu siger du, du har en gårdsplads med pigsten. Jeg ved godt, det siges mange steder,men pigsten var den belægning op mod muren, der modvirker opsprøjt under udhæng.
De øvrige er belægningssten, som regel udvalgte marksten, lagt ud til at gå på, med større eller mindre held.
Da jeg havde en sådan gårdsplads, var mit ønske en tallerkenfejer, ud fra en tro på, at den er nem at styre og sviner mindre end en alm. motorkost.
Du kan finde noget om pigsten og fundering på Google: vedligeholdelse af bindingsværk
(jeg styrer ikk det der med links)
Mange siger, det er godt med stenmel i fugerne efter oprensning for at hindre/sinke ukrudtdets op- og fremmarch.
På vores nuværende gårdsplads (4-længet), er støbt fliser in situ på 80x80 cm og 4-5 cm tykke direkte på belægningsstenene for vel 50 år siden, og det holder fint.
Ikke det mest charmerende, men godt til møbler og stiletter
Har set det, for vi tog nogle stykker op for at få nogle bede.

mvh

 varmetossen

Ok det lyder op af bakke. Men pt. Er det vel alt den jord der er blæst til der er skyld i de gode vækstbetingelser. Dem kan man vel fjerne ved at feje jorden væk og efterfuge med f.eks. Stenmel som skulle være svær for ukrudt at etablere sig i.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej.
Det er næppe jord, der er blæst ind. Det er bare opstået af års begroning, døde planter, rødder osv. Det går forbavsende stærkt.
men ligemeget hvad det er, skal det skovles/børstes væk for at få den oprindelige gårdsplads, hvis det altså er det, I vil.
Sådan en gammel gårdsplads er bevaringsværdig, men er jo ikke god til trehjulede cykler osv. så man skal også gøre op med sig selv om det er museum eller det praktiske, man vil leve med, eller lave en kombination.
Som sagt har nogen taget beslutningen for os, og det er helt fint.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis