Et par spørgsmål om ny belægning

Hejsa.
Ifbm et større belægnings projekt jeg planlægger har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med.
Jeg skal have lagt nye fliser i min indkørsel og i samme omgang vil jeg lægge en sti af fliser rundt om mit hus langs husmuren.
Vi vil bruge betonfliser på enten 20x20 eller 30x30 (5cm tykke).

Mine spørgsmål er;
1) Til stien er det min plan at grave 10cm jord af. 5cm til afretningsgrus og 5cm til flisen. Er det ok kun med afretningsgrus? Der vil ikke være nogen trafik på de fliser som sådan - det primære formål er for synets skyld samt at lette arbejdet med vedligeholdelse af græs, så det ikke støder helt op til husmuren. Skal fliserne ligge lidt over niveau for at lette arbejdet med at holde græs væk fra fliserne, eller? Fx 1 cm over niveau?

2) I indkørsel/terasse vil jeg lægge 12cm stabilgrus og 3cm afretningsgrus - er det ok? Det er et meget lille areal der faktisk vil være biler på, da de kun lige vil køre ind på grunden og parkere - resten vil blive brugt som terasse.

3) Hvad kan jeg bruge som kantsikring på de nævnte fliser? Der er et stykke ind til naboen, hvor de ikke vil støde op imod noget (de andre vil støde op imod husmuren).

Det var vist lige hvad jeg kunne komme på i første omgang :-)

/Dinovo
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det vil ikke være godt nok med 5 cm. grus under dine fliser ved muren, du skal have noget stabilgrus i mindst 25 cm. dybde ellers vil det meget hurtigt skride ved det første regnvejr. Men har du tænkt over at fliser helt op til husets fasade kan give fugt problemer i muren.
Til din indkørsel til bilen skal du have mindst en halv meter stabilgrus under dine fliser, og det skal vibreres ned så det bliver fast.
Det var nogle voldsomme tal/dybder
Grus er jo dyrere end fliserne

Jeg havde overvejet at lægge nogle perlesten (eller hvad de forskellige variationer nu hedder) op langs husmuren i fx 10cms bredde, i stedet for at støde fliserne helt op til.
Tjah det er skam ikke billigt at være husejer  
Den med perlesten er en fin løsning men det ændre altså ikke tykkelsen af gruset, de lag du havde i tankerne forsvinder meget hurtigt og bliver til en gang pløre under fliserne.
Hold hold hold. 25 og 50 cm stabilgrus det er jo helt helt galt. Det far han jo aldrig komprimeret op med mindre han bruger en kæmpe trommel. Til sammenligning skal det siges, at en meget tung befærdiget vej med 10.000 biler i døgnet og tung trafik nok opbygges med 20-25 cm stabilgrus.

Har du en sandet bund vil jeg mene din opbygning er ok med 12 cm stabilgrus. Måske gå op på 15 cm stabilgrus. Har du en leret bund så ville jeg også lægge 20 cm bundsikringsgrus underneden. Din flise bør du måske gøre lidt tykkere hvor der er biltrafik for ikke at risikere den knækker.

Besøg ellers ibf.dk de har nogle gode vejledninger i alt omkring lægning. Her viser de også hvordan du bør kantsikre.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Og ja til stien omkring dit hus vejen ikke være bange for at lægge det i 15-20 cm alm. Bundsikringssand.

Alfa omega for det hele er at det komprimeres godt op.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis