Insekter i brændet

Hej.
Den anden dag, der skulle flækkes lidt brændsel, traf jeg denne fyr, der havde sin egen bizznizz. På de første billeder borer den en kanal ind til en larve i træet og lægger æg med den tynde brod.
Senere fandt den en larve i et hul, så den sparede boringen.
Naturen er grusom !!!
Det er en sabelhveps, og vist ikke helt ualmindelig.

mvh

varmetossen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ville jeg holde fingrene fra. Den ser meget giftig og farlig ud!!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 17 jun 2013 16:26
Den ville jeg holde fingrene fra. Den ser meget giftig og farlig ud!!
He he. Nej, ikke farlig for mennesker.

Insektet minder mig om, da jeg for snart mange år siden overtog et gammelt misveligeholt skib. Efter en større smukkesering blev det tid at starte maskinen op for første gang. Får slæbt to nye 75 Amp batterier ned i maskinrummet og tilsluttet. Pludselig siger det bizzz oppe fra styrhuset hvor der sad et skab der indeholdt alt 12 volts el, sikringer og motorinstrumenter. Hiver selvf. en polsko af, op i styrhuset i en fart, river forpladen af og går i sniffermode. Men der var intet unormalt at se/lugte. Efter en kop sunde og tænke kaffe, klatre jeg ned i maskinrummet igen og slutter batterierne til. Bizzzz kvitteres der straks fra elskabet. Hmm, beslutter mig for at holde spænding på, indtil der er noget at se eller lugte i styrhuset og hælder en ny kop kaffe op. Under kaffepausen lyder det lystigt bizzz fra skabet, efterfulgt af en ca 1 min pause og bizzzz igen. Stadig ingen røg eller noget unormalt at lugte ? Det går så efterhånden op for mig, at hver gang jeg begynder at rode i elkassen holder bizzz op, fjerner jeg mig, begynder bizzz ca 1 minut efter ?????? 

Så er der jo ikke andet at gøre end og hive alt ud af skabet. Inderst inde sidder der et stykke spånplade hvorpå bl. laderelæ og sikringskassen var påskruet. En nærmere inspektion af pladen afslørede et ca 5 mm hul hvori der sad en træbore hveps i fær med og lægge æg.  Og se, det er sgu ikke engang løwn.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ktm: Jeg tror ikke du skal frygte haven i dette tilfælde, hvis du ikke lige har været exotiske steder og er blevet stukket og lider af larver i underhuden. Skulle det nu være tilfældet, så stil liggestolen indenfor.

mvh 

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis