Opvasker og vaskemaskine tager strømmen

Hej!

Jeg har haft nogle problemer med min opvasker og vaskemaskine, som jeg håber at få et godt råd om.

Det startede for en måneds tid siden da hfi-relæet begyndte at slå fra. Efter at have prøvet mig frem, fandt jeg ud af at det nok var opvaskeren der lavede ballade. Der var i hvert fald ingen problemer med hfi relæet så længe den var slukket.

Opvaskeren blev skiftet ud og alt har været fint indtil i fredags hvor strømmen gik igen
Nu er det så vaskemaskinen der driller. Hfi-relæet går ca 2-3min efter der bliver sat en vask igang, uanset om det er kold eller varm vask. Jeg kan godt slå vaskeprogrammet fra mens maskinen er slukket og så pumper den vandet ud når jeg tænder igen.

Jeg har set gamle og nye tråde herinde hvor det bliver foreslået at skifte forskellige dele eller købe en ny maskine. Men kan jeg være helt sikker på at det ikke er noget med strømmen i selve huset? Når nu der har været to tilfælde af problemer med hvidevarer inden for så kort tid? Hfi-relæet er af nyere dato og uden sikringer.

Vaskemaskinen er en Miele W3923 og Opvaskeren var en AEG 60800 som stod i huset da jeg flyttede ind for 2 år siden.


På forhånd tak for de råd der måtte komme 

Mvh Jacob
   
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På et tidspunkt, hvor I ikke skal bruge noget som helst andet elektrisk i huset, så slukker du alle sikringsgrupper, undtagen vaskemaskinen.
Så kan du starte vaskemaskinen og se om HFI'en slår fra igen. Forsøget kan gentages et par gange for at udelukke tilfældigheder.

Hvis det er vaskemaskinen der er problemet, så gælder det om at få lokaliseret problemet.
Pumpemotoren kan udelukkes, for du kan jo godt få vandet pumpet ud.
Men det kan være tromlemotoren, varmelegemet eller en magnetventil.
Mistanken kunne godt falde på en ledning, der er skamfilet (slidt igennem) og dermed kan komme i kontakt med noget metal.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr

Tak for dit svar!
Jeg prøvede at gøre som du sagde og slukkede alle andre grupper end den med vaskemaskine og tørretumbler. De to sidder i samme gruppe men der er ingen problemer når tørretumbleren kører.

Så kørte jeg et koldtvandsprogram uden problemer. Derefter tænde jeg for alt igen og prøvede en almindelig vask ved 40 grader hvorefter hfi slog fra igen. så prøvede jeg det samme koldtvandsprogram med samme resultat.

Nogen gode forslag før jeg ringer til en elektriker?
Jeg fornemmer noget lidt mystisk. Har du husket at drive spøgelserne ud af huset???

Nå, men tilbage til sagen.
Lav samme øvelse som før, men hvor du nu tænder en gruppe ad gangen.
På den måde kan du lokalisere fejlen yderligere.
Når du har fundet ud af hvilken gruppe der sammen med vaskemaskinen slår HFI'en kan du begynde at tage devicer fra på denne gruppe. Så bør du ende med problembarnet.
Du kan være oppe imod to fejl, som hver for sig ikke er alvorlige nok til at slå HFI'en, men tilsammen er de.

Min umiddelbare mistanke ville gå mod køleskab/fryser/opvaskemaskine, eller mod noget udendørs lys/el, der kan have fået vand.
Når du er så tæt på fejlen som du kan komme, så husk at prøve de andre grupper også. Der kan jo være flere grupper der laver ballade.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er varmelegemet der tæret igennem , jeg ved ikke om det kan betale sig at udskifte det eller købe en ny vaskemaskine.....................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
@Chr
Det må jeg prøve når chancen byder sig

@Svend
Den bruger vel ikke varmelegemet ved koldvask? jeg ved at et nyt varmelegeme koster 314 incl fragt så det ville være fint hvis det var det
Annonce
Skrevet af Jaxx på 17 jun 2013 11:56
Hej Chr

Tak for dit svar!
Jeg prøvede at gøre som du sagde og slukkede alle andre grupper end den med vaskemaskine og tørretumbler. De to sidder i samme gruppe men der er ingen problemer når tørretumbleren kører.

Så kørte jeg et koldtvandsprogram uden problemer. Derefter tænde jeg for alt igen og prøvede en almindelig vask ved 40 grader hvorefter hfi slog fra igen. så prøvede jeg det samme koldtvandsprogram med samme resultat.

Nogen gode forslag før jeg ringer til en elektriker?
Det syntes jeg "lugter" fælt af et nyt varmelegme, forudsat du anden gang også kunne køre en koldvask, uden relæet klappede. Grunden til mit ordvalg er at anden gang koldvask kan læses som om relæet klappede eller ikke klappede.

Det kan dog også være en af ledningerne til varmelegmet, der har mistet noget af sin isolering og tager maskinens stel. Prøv lige og foretage en inspektion inden du køber et nyt varmelegme, hvis ................


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja jeg kan godt se at jeg har formuleret mig uklart.

Der hvor jeg skriver "samme resultat" mente jeg at hfi'et klappede.

Det er derfor jeg er blevet usikker på om det kan være varmelegemet?
Skrevet af Jaxx på 17 jun 2013 20:47
Ja jeg kan godt se at jeg har formuleret mig uklart.

Der hvor jeg skriver "samme resultat" mente jeg at hfi'et klappede.

Det er derfor jeg er blevet usikker på om det kan være varmelegemet?
Ja ok. Så "lugter" det ikke rigtig af varmelegmet. Men en defekt ledning til varmelegmet er stadig mulig !

Øh, det er vel ikke sådan at der er en mindre læk på vandforsyningen, dvs. der er en bette vandpyt under maskinen ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nej der er ikke noget der tyder på utætheder
Skrevet af Jaxx på 17 jun 2013 21:27
Nej der er ikke noget der tyder på utætheder
Ok, ikke flere "gode" ideer her fra. Håber du finder ud af noget uden det koster spidsen af en jetjager. Ærger mig selv meget, hver gang prangeren skal foldes ud i sin fulde længde når det gælder det skrammel der hedder hvidevarer og elektronik.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis