Svejseudstyr

Jeg står engang i mellem og mangler et svejseværk til småopgaver i fritiden, fx:

Cykelanhænger hvor jeg vil sætte to beslag til at hænge min søns cykel på.
Gammel ophalervogn til joller der trænger til en kærlig hånd.

Materiale tykkelse maks ca. 4mm

Materiale: Hovedsageligt jern og stål.

Gerne let transportabel udstyr

Maks pris ca. 2000,-

Er der nogen der har forslag til svejsetyper (Elektrode, Mig osv.), mærker og modeller?

Mick
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da købe et lille elektrode svejseværk for under 1000,00 kr. hos Onkel Harald. Det er ganske udmærket til små hobby opgaver, søg på nr. 1235  til 798,00 kr.
Jeg har selv en elektrodesvejser og må indrømme, at det kræver en del øvelse at svejse med. Til langt de fleste opgaver er du bedre tjent med en co2 svejser. Med den kan du lave lidt pladearbejde på bilen, svejse knægtens cykeltrailer, klistre en havelåge sammen... Med en elektrodesvejser er du automatisk oppe større godstykkelser, og der er grænser for hvor mange brændekløvere du skal svejse - som du ikke kunne have klaret med en co2 svejser.
Den er da fin, den lille fra fyns svejseteknik.... men er det den du har brug for?

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Skrevet af ChristianV på 17 jun 2013 22:12
Jeg har selv en elektrodesvejser og må indrømme, at det kræver en del øvelse at svejse med. Til langt de fleste opgaver er du bedre tjent med en co2 svejser. Med den kan du lave lidt pladearbejde på bilen, svejse knægtens cykeltrailer, klistre en havelåge sammen... Med en elektrodesvejser er du automatisk oppe større godstykkelser, og der er grænser for hvor mange brændekløvere du skal svejse - som du ikke kunne have klaret med en co2 svejser.
Den er da fin, den lille fra fyns svejseteknik.... men er det den du har brug for?
Ja, vil holde med Christian. Desværre er det ikke til og købe de små billige Co2 værker mere, hvor man koblede en Sodastream flaske på. Ok, ved godt man nu til dags kan få små billige maskiner der bruger noget 9 mm gasløs tråd. Bevars, de kan da svejses med men sømmen ligner noget en vis herre efterlader sig i vrede og tråden er ikke just billig.

Svejser www.multikoeb.dk/co2-svejser-441/de...aske-p2428 og tråd www.multikoeb.dk/svejsetraad-404/sv...-co2-p2242

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
@ Christian: Jeg har for 25 år siden svejser med elektrode og kan godt huske det krævede øvelse for bare at skabe en nogenlunde streng, for ikke at tale om når elektroden brændte fast.

Mit valg går mest ud fra: 1) hvor meget jeg vil ofre og 2) hvor meget det må fylde.

Det er mit indtryk at co2 er dyrt og fylder.

Hvis du kan give nogle link til nogle forslag må du meget gerne det.

Mick
Hvis du har 400 volt til rådighed, og elektrodesvejseren godt må fylde lidt, så ville jeg købe en brugt, de kan findes rigtig billigt, og er ofte bedre end de nye billige.

Skal det være kompakt og være kvalitet, er den her type, er rigtig gode, men de koster jo så også.
(som du selv linkede til)
http://
www.fynssvejseteknik.dk/product_info.php?products_id=561

Biltema har en der er lidt billigere.
http://
www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsning-og-lodning/MMA-og-TIG-svejseanlag/Svejseinverter-MMATIG-150DC-17127/
Hej Leif

Tak for linket til den co2-svejseren med special tråd. 

Jeg tror sgu jeg prøver den. Det kan godt være, at det ikke bliver det pæneste i verden men det er også på steder hvor det er mere af praktisk betydning. Så længe den kan få det til at binde sammen og holde så er jeg glad. 

Hvad skal jeg ellers have til den, ekstra dyser og sådan noget dyserens? (kan huske noget med at tråden i ny og næ brænder fast i dysen)

Mick
Skrevet af Herognu på 18 jun 2013 09:33
Hej Leif

Tak for linket til den co2-svejseren med special tråd. 

Jeg tror sgu jeg prøver den. Det kan godt være, at det ikke bliver det pæneste i verden men det er også på steder hvor det er mere af praktisk betydning. Så længe den kan få det til at binde sammen og holde så er jeg glad. 

Hvad skal jeg ellers have til den, ekstra dyser og sådan noget dyserens? (kan huske noget med at tråden i ny og næ brænder fast i dysen)
Ja ok Michael. Den kan godt "lime" et par 5 mm plader sammen uden du rifler dem. Det er ikke verdens stærkeste søm det tråd laver. Som jeg ser det svarer sømmens styrke til det man kalder "landmandselektroder", dvs. sømmen holder til fint til de fleste små reparationer man normalt laver i en husholdning.

Jo, du kan godt købe en af hver, det er vel minimum udstyr til en "co2" svejser.

Glæder mig til og høre hvordan de første forsøg forløber.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis