Zmilet CNC Build

Hej CNC hajer

Nu har jeg fuldt et stykke tid med på sidelinjen, og bliver mere og mere forelsket i en cnc maskine, så nu er jeg gået i gang med at planlægge mit eget projekt.

Men da dette er mit første build, ja så håber jeg på et par gode råd med på vejen fra de mere erfarne, og vil gerne udnytte jeres viden lidt , så jeg undgår nogle dumme bekostelige fejl.

Jeg har haft lidt sammenarbejde med Metalsnedker, og han skal have en tusinde tak for hans indsats indtil videre på dette projekt, stor tak til ham

Det er jo også altid rart at se tingene fra flere øjne, så alles inputs er velkomne.

Mening:

Er meningen skærearealet skal være 1250x2500mm, så den kan tage hele træplader af forskellige slags, altså skæring i træ, f.eks. til skabe, højttalere kabinet osv., men også gerne kunne lave udskæringer af 2d art

Der skal også på et tidspunkt kunne lave runde ting, tænker her på lathe på siden af maskinen, så man kan lave lidt sjove søjler og den slags.

Vil også meget gerne kunne lave nogle rimelig nøjagtigt pladearbejde i alu, som f.eks til fronter og kabinet til diy forstærkere, vel optil 25 mm tykkelse.

Har også den måske tossede ide, at den måske også kan bruges som plasma cutter senere hen, ja den kan jo bruges til meget sådan en maskine, og ideerne vrimler frem

Ved også at det lyder af mange ting jeg gerne vil, men der vil helt sikkert kunne udvides på mange områder, så derfor er min tanke at være så forberedt som muligt, og have et godt design, som kan udvides til andre ting hen af vejen, så til at starte med har jeg træplader og aluplader i tankerne, samt derefter en lathe.

Har prøvet at lave en lille tegning, har studeret CAMaster og New CNC en del, samt flere ala dem, og synes godt om deres design, startede i sin tid med Mechmate, men tror jeg når længst med et design ala CAMaster.

Dimensioner indtil videre:

Hoved ramme : 150x100x5 mm,valgt på det grundlag efter en mechmate ca. 21kg/m

Ben : 100x80x5 mm, 14.7kg/m, passer pænt til påsvejning hovedramme. Er den dobbelte af en mechmate ben, men jo mere vægt jo mere stabil (min takegang)

Stivere mellem ben : 120x60x5 mm, 13.1kg/m, som overnstående påsvejset ben

Gantry sider : 250 mm i bredde, lavet i 15mm plade, har her tænkt på noget alu måske, og med lidt vinkel stivere på mod gantry

Gantry stivere : 80x40x5 mm, 8.4kg/m, ja bare et gæt istedet for en plade

Gantry : 200X100x5 mm, 22.6kg/m, valgt 200mm for større afstand til fremføring.

Ved ikke om dimensioner er overkil, sig endelig til, måske nogle steder man kan gå ned i godstykkelse.



På forhånd tak.

Mvh. Zmilet


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Niels

Nedbøjningen vi talte om bliver ca. 1/10 mm på midten af bjælken.


Hilsen Brian
Hej Brian

Tusinde tak for dit indlæg, samt din udregning på nedbøjning.

Nogen grund til højere bjælke, for slet ingen ned bøjning, samt mere vægt, tænker her kun de 2 hoved bjælker.

Måske en 200x100x6 ?

Mvh. Niels
Nedbøjningen bliver da ca. 0,05 mm
Hej Brian

Igen mange tak for din ekspertise, du er en guttermand.

Mvh.
Har du nogen idé om budget?
Jeg har lige bestilt en 1300 x 2500 fræser til arbejde.
Den skal egenlig bare fungere som xy bord men jeg er virkelig overrasket over prisen.
Vi ender på under 40 (ex moms) for en fræser med sugeplan, 4,5 kw spindel leveret på firmaet.
For de penge tror jeg bare ikke man kommer langt selv med mindre man gør det for udfordringens skyld.
Annonce
Hej Togra

Har ikke noget bestemt budget, tager tingene lidt hen af vejen, men et bud vil være omkring 30-35.000, og det er hvis man har lidt forbindelser, idet der hurtigt går 10.000 bare til stål, især når man skal købe som privat person, samt penge til bearbejdning af stål, så som planslibning, maling, osv., men igen kommer det jo også an på hvor præcis den skal være.
Dertil er der der jo de forskellige leje typer, samt kvaliteter, som prisen også kommer til at afhænge af.

Synes din pris lyder billigt, hvis det er commenciel maskine, med garanti og det hele, giv gerne link til sådan en *ss*

Mvh.
Hej alle der lurer med

En lille update på min tråd, da jeg er kommet lidt videre.

Fik endelig stål hjem fra sandblæser Torsdag, ikke nemt med en lille fiat (lånebil), med sådan et par bjælker, der skal ikke for meget vægt på traileren



Fik så købt noget grunder i dag, så nu står den på grunding af stål i morgen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også