Fugtigt hjørne i ydermur

Vi har været ude og kigge lidt efter hus, og er er faldet over et tresser murstenshus, hvor alt er fint, men det sydøstvendte hushjørne ser opfugtet/skjoldet/jordslået ud, se billedet.

billede 1
billede 2

Når man mærker på væggen virker den kølig omkring hjørnet, og det mørke område går fra gulv til loft, som det ses på billede. Tapetet lyder som om det ikke har vedhæftning, "hul" klaskelyd, og buler ud rundt omkring og er ujævnt. Det tyder jo på opfugtning, men spørgsmålet er om det er noget der bør afholde én fra at købe?

Er risikoen for svamp på indersiden af tapetet overhængende? Det er eneste umiddelbare "problem" med huset. Det modstående hjørne (sydvest) er også køligt, men ser ikke på samme måde skjoldet ud.

Ydervæggen skulle være murstensvæg med 50 mm isoleret hulrum. 

Lige ved hjørnet er der faktisk en temmelig stor klematis på ydersiden, som jeg forestiller mig kunne holde på fugten - men væggen vil jo stadig være kold, selvom vi fjernede den store plante.

Hjælp - bør man rende skrigende bort, eller?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Huset er sandsynligvis muret med massive hjørner som det var normalt på den tid, så det er en kuldebro der nedfører fugt, der er sikkert også kuldebro tundt om vinduer og døre hvor stenene også er gennemgående.
Nej, så slemt ser det ikke ud, og kan jo også være delvis manglende udluftning der er problemet.

Så ville ikke holde mig tilbage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis