Nedslibning af valnøddetræsbord?

Hej alle

Jeg er ny her og hår brug for et godt råd

Min kæreste og jeg har købt et rigtigt flot bord af valnøddetræ. Da det har stået hos en børnefamilie før, er der desværre en masse ridser og hakker i bordet. 

Vi har prøvet at give bordet teaktræsolie, for at se om nogle af ridserne vil trække sig ud - dog uden held, men det har dog fået det til at fremstå mere skinnende

Vores spørgsmål er, om det er muligt at slibe bordet ned og stadig bevare farven i bordet? Bordet skal selvfølgelig efterfølgende have en eller anden form for behandling. 


Jeg har vedhæftet billeder af bordet som jeg håber I kan bruge til at give en vurdering.

Hvad er jeres bud? Fremgangsmetode mv. eftersøges

Mvh. Mads








1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej & velkommen til lav det selv.

Du skal/bør være forsigtig med at pudse dit bord, jeg tror bestemt at det er fineret og en sådan er måske bare 0,4/0,6 mm tyk/tynd fra af fra fabrikken som skærer/skræller finer.

måske er fineren ca. det ½ af hvad den oprindeligt har været fra begyndelsen af.

Du skal/bør pudse med forsigtighed på langs af årene, & altid på langs, det modsatte kan/vil give u-op-rettelige ridser.

Brug en rystepudser og anvend groft sandpapir, en 80er' er grov og en 22o-240 kornstørrelse er fint. Det fineste jeg har set var 1200 korn. Og kan sikkert købes endnu finere. (måske det som kaldes for vandslibe papir)

Lad pudsemaskinen om arbejdet, ikke trykke hårdt lad den køre fladt på bordpladen.

Du kan forsøge at give dine trykmærker en smule vand, ikke pjaske men ganske lidt af gangen, på den måde kan nogle trykmærker afhjælpes, alt efter om dit bord er lakeret eller olieret, som dit. (teaktræs-olie) træet/fineren rejser sig en lille bitte smule ved du stænker lidt vand på. Har hørt at nogen med held har brugt et vådt klæde og et strygejern, men har ingen erfaring med dette.

Et lille fif:
Du lægger dit sandpapir på radiatoren eller andet varmt og tørt sted, dette gør at sandpapiret "skarpt" så det kan ta' ved når du bruger det.

Held og lykke med din reparation.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis