Maling af gammel glasfiber jolle

Hejsa.

Jeg har en gammel glasfiber jolle, som trænger til en kærlig hånd under bunden, efter lidt for mange møder med sten på dens tidligere liggeplads.

Der er en del ridser og hakker i glasfiberen, men ingen huller eller utætheder. Jeg går ud fra at det dermed er nok bare at slibe, grunde med epoxyprimer og male med 2-komponent maling?

Jeg ved intet om hvad båden er blevet malet med tidligere. Er det noget der er vigtigt at tage stilling til i forbindelse med om primer eller maling kan risikere at koge op?

På forhånd tak!
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slib af så du kommer ned til den originale Gelcoate, så er der ikke noget der koger op.
Skal det være billigt, kan du bruge grunder og maling fra Biltema, det er ok kvalitet.
http://
www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/




http://
www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/2-komponent-polyurethan-36532/



Du kan evt spartle ridserne ud med Gelcoatespartel-
http://
www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Polyester-og-Epoxy/Gelcoatspartelmasse-36079/
Det var umiddelbart noget omstændigt.. Kan jeg ikke lave en "billig" løsning, bare med at slibe overfladen af og bruge grunder og maling fra biltema?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De fleste kan lave noget skidt helt uden hjælp.
Men hvorfor så spørge om råd ?

Finnband
Fordi jeg gerne vil have hjælp til at lave en nem/dårlig løsning, men som alligevel holder
Da jeg bor i lejlighed har jeg desværre ikke mulighed for at tage båden med hjem og arbejde med - i stedet er jeg nødt til at stå på stranden og både slibe, grunde og male. Derfor er det at foretrække at det ikke bliver verdens længste projekt..

Ved godt det ikke er optimalt, men sådan er forholdene desværre..

Undrer mig i øvrigt over at 2-komponent malingen står som "Bruges over vandlinjen på plastskrog eller som topcoat på Biltema epoxyprimer på både af stål eller aluminium."
I virkeligheden skal jeg jo bruge den som topcoat på epoxyprimer, men ikke på hverken stål eller aluminium?

Der er i øvrigt tale om en båd som primært ligger på stranden, og altså ikke altid står i vand. Betyder det noget for behandlingen?
Så slib den let, og give den, to komponent malingen fra biltema, eller en tilsvarende maling.
Ikke den optimale løsning, men det går vel an
Lav evt. en lille prøve først for at kontrollere at det ikke koger op-
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af je__ns på 16 jun 2013 18:00
Så slib den let, og give den, to komponent malingen fra biltema, eller en tilsvarende maling.
Ikke den optimale løsning, men det går vel an
Lav evt. en lille prøve først for at kontrollere at det ikke koger op-


Ja, så længe den skal ligge på stranden og ikke stå fast i vandet - er det så ikke fint?
I øvrigt - hvornår bruger man gelcoatspartel og hvornår bruger man epoxy/glasfiber- spartel?
Gelcoate spartel kan du få i bådens farve, og behøves ikke yderligere behandling.

Skal den males kan du bare bruge noget 2 komponent epoxy spartel. 
Skrevet af je__ns på 16 jun 2013 21:13
Gelcoate spartel kan du få i bådens farve, og behøves ikke yderligere behandling.

Skal den males kan du bare bruge noget 2 komponent epoxy spartel. 

Vil det sige at jeg bare kan slibe overfladisk, og efterfølgende spartle bunden med gelcoat spartel, uden hverken at prime eller male?

Jeg er fuldstændigt ligeglad med det kosmetiske - vil bare gerne have det til at holde
Epoxy spartel er til at fylde de små huller og ridser ud.. og undgå utætheder og svagheder.

Så giver du den nogle lag epoxyprimer.. den er hvid.. og så er det det..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også