Rider går i stå når den bliver varm!

Er der nogen som har et godt bud på, hvorfor min Husqvarna rider går i stå når den bliver varm?. WEfter ca. 1/2 times plæneklipning går den i stå. Kan godt starte igen, men går i stå med det samme. Efter en pause kan den atter køre et stykke tid. Benzintilførsel er OK, lufthul i benzindæksel er ok, der er olie nok på motoren - hmmmm?

Torben

Er der nogen som har et godt bud på, hvorfor min... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med hensyn til olieskift i gearkasse siger betjeningsvejledningen intet. Til nyere modeller taler men om en oliemålepind og om at toppe op med 10W30 motorolie ved behov - i gearkassen. .På min lidt ældre model har jeg fundet en plastprop,på gearhuset. Når jeg stikker et stykke ståltråd derned for at måle oliestanden får jeg blot noget fedtagtigt olie/fedt på ståltråden. Der er tilsyneladende ikke flydende olie i gearkassen. Gjorde man sådan i "gamle dage" og er det blot i nyere modelller man skal toppe op med 10W30 motorolie? 

Torben

Jeg har nu observeret, at det er remskiven, som sidder på gearkassen, der ikke drejer rundt når der er belastning på. Når jeg skal op af en bakke, skal jeg i et lavere gear for at trække op. De ældre modeller kører med en fed gearolie og skal normalt ikke have skiftet denne. Jeg har fyldt lidt gearolie på, men uden noget mærkbart resultat. Måske er gearkassen bare slidt op?

I øvrigt tak for alle de gode svar jeg har fået - rideren kører nu fint rent bortset fra den manglende trækkraft i højt gear. Det er fantastisk med sådan en side, hvor man kan få råd og vejledning.
Hilsen Torben

Torben

Hvis remskiven på gearkassen står stille, så glider remmen, eller remskiven på motoren, glider på akslen (sprungen not).
Skrevet af tka på 11 jul 2013 11:48
hej og tak for svaret. Jeg har nu fundet den omtalte rem. Umiddelbart ser den fin ud (den er heller ikke nem at skifte), men måske er det den fjeder, som strammer remmen når koblingen slippes, som er for slap. Det er svært at vide, hvor stram denne fjeder skal være, men jeg prøver skifte denne fjeder. Kan den også blive for stram eller er det ligegyldigt om det er en original fjeder?
Det formodes du ikke har nok træk i din fjeder, når remskiven på gearkassen ikke løber med rundt. Trækket på strammerhjulet skal du derfor have sat op. En ekssagt værdi kan der ikke sættes tal på,  men det skal bare være større.
 
Orginal eller uorginal fjeder er ligegyldigt. Til remstrammeren på klippebordet på min Stiga, sidder der en fjeder jeg gaflede fra en gammel vaskemaskine. Den syntes at være af betydelig bedre kvalitet end de orginale.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Efter at have fået monteret remmen korrekt (sad ikke på motorremskiven) fået fornyet fjeder og påfyldt gearolie virker det hele fint igen. Tak for hjælpen

Torben

Annonce
Skrevet af tka på 13 jul 2013 15:43
Efter at have fået monteret remmen korrekt (sad ikke på motorremskiven) fået fornyet fjeder og påfyldt gearolie virker det hele fint igen. Tak for hjælpen
Oh ha da da da da.   Det var da godt du fandt ud af det.  Nu har du efterhånden også en næsten helt ny plænetraktor og endnu bedre, er i stand til at vedligeholde samme.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Gert. Ja du har ret, jeg fik en del benzin ned i olie sumpen i forbindelse med at svømmeren ikke lukkede. Har nu skiftet olien og er klar til at køre igen. Men denne konstruktion er da underlig. Kunne man ikke føre dette overløb et andet sted hen end i oliesumpen. Ved du det eller har du en ide?

Torben

det løber "bag om" stempel og ventiler så der er ikke så meget at gøre andet end at sikre sig at svømmeren ikke hænger

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Svømmeren er fikset, og holder tæt, men det sker sikkert igen på et tidspunkt, at den løber over og igen fylder benzin i oliesumpen. Kan der ske noget ved at lade overløbet løbe ud i det fri, og altså ikke ned i oliesumpen?

Torben

på min er der ikke noget overløb, forklaringen jeg fik af en forhandler er at svømmehuset bliver fyldt op fordi den ikke lukker, og så løber det ind i motor gennem indsugningen. men man kunne måske gardere sig ved at sætte en benzinhane på som man så lukker for hver gang efter brug, jeg har ihvertfald tænkt tanken, men er så ikke nået længere

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis