Rider går i stå når den bliver varm!

Er der nogen som har et godt bud på, hvorfor min Husqvarna rider går i stå når den bliver varm?. WEfter ca. 1/2 times plæneklipning går den i stå. Kan godt starte igen, men går i stå med det samme. Efter en pause kan den atter køre et stykke tid. Benzintilførsel er OK, lufthul i benzindæksel er ok, der er olie nok på motoren - hmmmm?

Torben

Er der nogen som har et godt bud på, hvorfor min... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af tka på 26 jun 2013 15:00
. Hej og tak for svarene.Det er en firtaktsmotor. Og tændrøret er helt nyt.
Motoren havde kørt i ca. 15 minutter. Efter jeg slukkede motoren kunne jeg høre at det boblede dernede i indsugningen. Jeg tog filteret af og kunne nu se boplende og rygende benzin. Motoren starter perfekt.
Ja ok Torben. Højst sandsynlig er din svømmerventil lidt utæt, det kan skyldes der sidder noget skidt på spidsen/i sædet. En grundig karburatorrensning vil formodentelig kunne gøre underværker.

Men når karburatoren står og løber over i stilstand , sker der desværre også det der løber benzin gennem indsugningsventilen ned i cylinderen og videre til sumpen, hvor smøreolien bliver tyndet op og mister dermed en del af sin smøreevne. Det bevirker et unormalt stort slid på motoren, indtil benzinen igen er fordampet. Derfor er det altid en god ide at lukke for benzinhanen når havetraktoren sættes på "stald", ligegyldig om svømmerventilen er tæt eller lidt utæt, da den nok skal blive det på et tidspunkt.

Benzinen i luftfilterkassen stammer formodentelig fra et akut  overløb af svømmerhuset eller en fortætning af benzindampe fra motorens sump fra et tideligere overløb.

Måske det det var en ide og forny motorens smøreolie ?

Håber forklaringen hjælper dig i din videre fejlsøgning.





Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for et konstruktivt svar. Næste week end står den så på en grundig karburatorrensning og et olieskift. Jeg skal nok give besked om resultatet

Torben

Skrevet af tka på 26 jun 2013 17:07
Tak for et konstruktivt svar. Næste week end står den så på en grundig karburatorrensning og et olieskift. Jeg skal nok give besked om resultatet
Tak, glæder mig til og høre hvad du finder ud af.

Pøj pøj.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hejsa. Tja så fik jeg renset karburator, og jo, den løber ikke over længere, så der har nok været en urenhed som du skriver. Men nu går den ujævnt, af og til med noget høj tomgang, skyder lidt og går i stå. Kan der mon fortsat være urenheder i karburator - det virker som en forholdsvis simpel teknisk konstruktion, som der ikke kan være de store problemer med. Nå men det står måske på endnu en gang rensning næste week end

Torben

Skrevet af tka på 01 jul 2013 19:43
Hejsa. Tja så fik jeg renset karburator, og jo, den løber ikke over længere, så der har nok været en urenhed som du skriver. Men nu går den ujævnt, af og til med noget høj tomgang, skyder lidt og går i stå. Kan der mon fortsat være urenheder i karburator - det virker som en forholdsvis simpel teknisk konstruktion, som der ikke kan være de store problemer med. Nå men det står måske på endnu en gang rensning næste week end
Hmm, det er jo knap så godt.

Den havde ikke tildens til og gå op og ned i omdr. før du rensede karburatoren ??

Eksagt hvor skyder den, gennem luftfilteret eller ud af udstødningen ??

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hejsa. Nej den gik såmænd meget pænt før jeg jeg de- og genmonterede karburator. Det er ikke sådan at den går op og ned i omdrejninger, den går bare ujævn, har svært ved at tage gassen. Den skyder gennem indsugning/luftfilter.

Torben

Skrevet af tka på 05 jul 2013 14:57
Hejsa. Nej den gik såmænd meget pænt før jeg jeg de- og genmonterede karburator. Det er ikke sådan at den går op og ned i omdrejninger, den går bare ujævn, har svært ved at tage gassen. Den skyder gennem indsugning/luftfilter.
Ja ok. Nu er det svært og "se" på afstand hvas der er galt. Men højst sansynligt får motoren en for mager blanding.

Der sidder tilfældigvis ikke en form for skrue monteret i enden af den bolt der holder svømmerhuset på fast til karburatoren ?

Måske kan svømmeren ikke gå helt frit op og ned i svømmerhuset så svømmerstanden bliver for lav.

Har du bukket blikket på svømmeren til svømmerventilen, så svømmerstanden bliver for lav ?

Det er hvad jeg umiddelbart kan komme på af "monteringsfejl" efter adskilning og samling af en karburator. Hjælper det ikke bliver det nok nødvendigt vi skal til at finde de tre numre, der står på blæserskjoldet, så motoren kan identificeres helt nøjagtig.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hejsa. Dit svar med en mager blanding fik mig til at tænke på en skrue med en fjeder, som tilsyneladende kun kan have noget at gøre med luft. Så den skruede jeg i bund, hvilket må betyde en fed blanding, altså lidt luft og mere benzin. Det hjalp på det hele. Nu går den meget bedre. Så jeg skal nu blot finde det sted hvor blanding af luft og benzin er optimal. Den næste test bliver så, om den kan køre mere end en halv time før denngår i stå. Tak for de gode råd. Torben

Torben

Det er nu omvendt Torben. Skruen regulerer mængden af benzin.

Hvis den sidder lige over svømmerhusets kant, bestemmer den mængden i tomgang. Normalt skal den skrues i bund, uden at bruge vold, og 1-1,5 omgang tilbage igen.

Sidder den derimod lodret ned under svømmerhuset, er den uorginal, men regulerer mængden af benzin over hele motorens omdregningsområde.

Håber stadig du får has på "kalorius". 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skruen sidder ikke ved svømmerhuset men nærmest indsugningsstudsen hvor også gasspjæld drejer. den har ingen berøring med spjældet. Men tak for svaret - man lærer noget hver dag

Torben

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis