Øl af hvidtøl

Min købmand har 6 julehvidtøl til en 10,-. Hvordan er det nu, at man kan lave stærkere/bedre øl af dem?

Er det noget med ekstra sukker, gær og er en vinballon nødvendig?

Kan I evt. hjælpe med en opskrift eller et link? Har forsøgt på google, men uden held.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den enkle måde er at tilsætte en solid sjat vodka.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Kent A J på 15 jun 2013 15:07
Min købmand har 6 julehvidtøl til en 10,-. Hvordan er det nu, at man kan lave stærkere/bedre øl af dem?

Er det noget med ekstra sukker, gær og er en vinballon nødvendig?

Kan I evt. hjælpe med en opskrift eller et link? Har forsøgt på google, men uden held.

Jo, jeg holder da selv af en Sort Guld med et shot Rød Johnnie Walker.

Men i dette tilfælde er det en gamlekendt metode, som jeg vil prøve af.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Man kan forstærke hvidtøl. Jeg gjorde det for 40-50 år siden. Jeg hældte øllet på ballon og tilsatte gær. Jeg har glemt, om jeg gjorde andet. Så vidt jeg husker lykkedes brygget, men jeg har glemt, hvordan resultatet var. Men rædsomt var det altså ikke, og det ville jeg sikkert kunne huske.
Hej.
Skal du gære videre på nisseøllet så siger tommelfingerreglen:

16 gram sukker pr. liter pr. procent man vil opnå.

Det kan godt gære i en balje eller spand, men så er der risiko for forurening grundet stor overflade, så det er klart bedst med en ballon.
God fornøjelse

Men ser nu, at festen nok er overstået, men oplysningern gælder stadig.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 30 jan 2014 11:08


Men ser nu, at festen nok er overstået, men oplysningern gælder stadig.

mvh

Det er vel aldrig for sent at starte en ny fest :-)

24 Juleøl
1½kg mørk farin 
Portergær 

Tag tre æg og dyp dem i kogende vand, tag æggeblommen ud og rør en æggesnaps med lidt sukker. Er du endnu bange for salmonella varmer du det forsigtigt i vandbad til ca 70 grader, Rør mere og mere sukker i eventuelt lidt øl eller vand så det bliver så tyndt som muligt. Kog resten af sukkeret op med lidt vand, en tsk. citronsyre og køl det ned. 

Hæld de første 12 øl i en gærbeholder, hæld forsigtigt sukker og æggesnaps i, rør det godt rundt. lad det falde til ro og hæld des sidste øl i.

Tilsæt en god Portergær og lad det gære op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis