Afmontere Ekspansionsbolt

Har monteret nogle ekspansionsbolte i værkstedet. 4 stk. skal dogt afmonteres, da der skal klodses op under en af maskinerne.

Det vil sige, at jeg skal bruge hullerne igen - evt. lidt større.

Er det muligt, at trække ekspansionsbolte op igen ? Hullerne er desværre ikke dybe nok til, at jeg trække op, skære af og slå stumpen ned i hullet.

Burde det ikke være muligt, at skrue en contra møtrik på og så dreje den nedeste møtrik?

Jeg har ikke forsøgt noget endnu, da jeg ikke vil udvide ekspansionstykket endnu mere.

DBH

Claus


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal skrue en bolt ned i  expantions bolten så den har fat i gevindet men stadig ikke spænder, så giver du bolten nogle dask med en hammer så skulle kile bolten meget gerne blive banket ud igen så du kan trækken hele herligheden op af gulvet.
Nu findes der forskellige type expantions bolte, hvilken type er det du har?
Men ellers er det bare at klappe lidt til dem, og prøve at rive dem på


Er den her type skal bolten bankes ned, og så skal man prøve at trække hylstret op.

Er det den her type er det ikke så nemt, da kilen er banket ned ovenfra-

De har kan også være drilske-
Og ellers må du flytte det der skal boltes fast 10 cm.
Det er lige nøjagtig denne:



10 x 100 mm. Jeg har ca. 25 mm gevind over betongulvet tilbage.

@ Håndværkeren....hvad mener du med, at skrue en bolt ned i ekspansionsbolten ?

Hullerne kan desværre ikke flyttes i gulvet. Kunne selvfølgelig lave nye huller i fodpladen, men det er plan B.

Det er næsten lige meget, om betonen går lidt i stykker, da jeg regner med at montere med limankere og gevindstang med stillemøtrik, da jeg skal hæve den næsten 35 mm. Hvem der dog bare hade gidet, at lægge vaterpaset ud på gulvet inden amokrus med ekspansionsbolte:-)

der kunne blive plads, hvis jeg laver større huller i fodpladen. Har også selv overvejet det, men der skal en forholdsvis stor muffe til for at den kan bære et indvendigt gevind M10 - vel udvendig 20 mm, hvis det skal være helt korrekt - det behøver det så ikke hjemme hos mig selv, men kan godt lide, at alt er lavet 99% korrekt.

Men i forhold til jeres svar tyder det på, at en ekspansionsbolt ikke er ment til at skulle afmonteres. Æv, men tak for jeres bud.

Ja den slags kan sidde rigtig godt fast, men hvis du tager et stykke rør, med et større hul end bolten, sætter en skive på, og en møtrik tror jeg godt du kan trække den op.

Et stykke ø 16 mm stål af hæderlig kvalitet, hvor der bores og skæres M10 kan sagtens holde.
Eller bruge forlængermøtrikker
Forlængermøtrikker, 2 stk.
Hvis du har en svejser kan du jo bare forlænge dem..

Mvh.
Mikkel
Og det var, hvad det endte med. Svejsede noget gevindstang på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis