Eberspächer D2 bådvarme starter ikke?

Min Eberspächer Airtronic D2 bådvarme starter ikke.

Når jeg trykker på kontrolpanelet lyser lampen nogle sekunder og så går den ud. Trykker jeg lige bagefter igen er der ingen lys. Lidt senere kan de så være at lampen lyser nogle sekunder igen og går ud.

Nogen, der har oplevet samme fejl og fundet årsagen?

Der er masser af strøm på batterierne.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej jeg har ikke en sådan varmer, men jeg kunne forestille mig at det har noget med olie tilførslen at gører. Den skulle jo gerne tænde for oliefyret lige så snart du aktivere fyret, men jeg ved at der findes en dims i fyret der afbryder hvis ikke der er olie tryk nok til brænderen. Det kan også være at dit tændrør trænger til en udskiftning, for så vidt jeg husker er den type fyr udstyret med tændning via et tændrør.
Men har du overvejet at læse manualen til fyret.
Jeg har nærlæst manualen, men der mangler desværre en fejl-liste.
Må nok i gang med at fejlsøge på en komponent af gangen.
Men jeg KU jo ha været heldig at nogen lige havde oplevet det samme og fundet en løsning. .
Hej.
Havde en gang noget med det at gøre, og så vidt jeg husker var det nullingsproblemer.
Du skal muligvis isolere enheden helt fra omgivelserne så alt, +  -  og stel køres via kablet.

mvh

 varmetossen

Annonce
Siden omhandler ikke Eberspächer-varmere.
Men ellers er den da udmærket.

Finnband
Jeg har en Volvo Flygtmotor bådvarmer fra 1985 som ikke ville køre da jeg købte båden. Jeg skiftede tilgangs ledningerne til 6 kvadrat og så kørte den. Det er vigtigt at der er ordentlig forbindelse til bateriet. Den har siden drillet lidt med ikke at ville starte et par gange. Det var flammevagten der var sodet til. Meget nemt at tage ud og rense med en vatpind. Alle varmere består af de samme dele og jeg kan se at Ardic 042 D er den samme som min,så læs under fejlfinding.
Bruger den jævnligt for at motionere den så den starter når den skal bruges.
JOLN
Forsøger fyret at starte? Hvis det forsøger at starte men går ud igen, kan det måske være 1 af 2:
1. Defekt flammedetektor
2. For lav batterispænding

Hvis fyret slet ikke starter kunne det tyde på at det er styreboksen?
Forsøger fyret at starte? Hvis det forsøger at starte men går ud igen, kan det måske være 1 af 2:
1. Defekt flammedetektor
2. For lav batterispænding

Hvis fyret slet ikke starter kunne det tyde på at det er styreboksen?
Hej
De fleste af de indlæg som er her er noget sludder !!!
@ håndværker
Et Eberspächer D2 fyr er et "lavtryksfyr" brændsfoffet ikke bliver sprøjtet ind i fyret under tryk,sådan et fyr tænder ikke lige så snart der bliver trykket på kontakten og der findes heller ikke et "tændrør" men et glødrør som først skal varmes op - derfor den forsinkede tænding !
@joln
Eberspächer fyret ligner slet ikke dit volvo/ardic hvor brændstoffet bliver forstøvet ved at det slynges ud af et roterende rør og en slags dyse !!
På Eberspähers fyr bliver brændstoffet "dryppet" ind i et "net" der sidder rundt om glødrøret og andtændt og blæst i brændkammeret af luften som brændermotoren laver !
Hvis du vil reparere på dit fyr skal du kontrollere følgende:

Mål spændingen mellem brun & rød ledning mens du starter fyret er der 12 Volt ?
Kan blæsermotoren køre hvis du sætter strøm direkte til den i stikket ved styreenheden ?
Er der gennemgang i det "keramiske" glødrør ?
Er der ca. 1000 Ohm i brændvægteren (den ene af de to følere der sidder på varmeveksleren)
Er der gennemgang i overhedningsthermostaten (den med blå  og en brun hvid ledning skal være ca. 50 K ohm ) begge værdier målt ved ca. 20 grader !

Hvis disse værdier er OK skal du have læst fejl ud på fyrets styreenhed af et Eberspächer  værksted - ellers kan du  IKKE  reparere det !!!

Kom gerne tilbage og spørg igen hvis du har brug for hjælp

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis