sænk afløb ned i beton kælder gulv

Hej alle

Vi skal til at lave noget ved kælderen i vores nye gamle hus. Vi har et stort værksted, hvor vi gerne ville lave bryggers/grovkøkken i stedet for den vask der nu er sat op og gamle træreoler. Så langt så godt. Der er indtil videre ført vandrør uden på væggen, og der får de lov til at blive Afløbsrøret, der er samler afløbsvand fra vaske og vaskemaskine kører indtil videre udenpå væggen og ovenpå betongulvet ca en 1 meter ud i rummet og ned i gulvafløbet. Det ville jeg gerne have gjort noget ved, så det ikke bliver et plastikrør som løber midt over gulvet, hvor vi skal stå og ordne vasketøj mv.

Så jeg tænkte at lave en rande ned i betongulvet, som røret kan køre i og så enten lægge en rist over eller støbe røret ind. Jeg tænker umiddelbart at det at lave en rende med en rist over vil være det letteste at vedligeholde på sigt. Altså lave en rende, rette den pænt af, lægge en dampspærre på, lægge en købt rende ned, lægge afløbsrøret ned i render og tilslutte gulvafløbet og afslutte med risten.

Er det helt hen i vejret eller er der noget jeg har glemt at tage højde for?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er ulovligt, faktisk en k3'er på tilstandsrapporten.

Du skal have skiftet selve afløbsskålen i gulvet ud med en der har f.eks. 40mm sideindløb. Afløbsskålen skal passe på det eksisterende afløbsrør.
Og så er der jo noget med at der skal vådrumssikres med godkendt membran og afløbsmanchet på afløbsskålen.

:-)

Elektronikteknikeren
Jeg har tænkt at vådrumssikre med gummimembran samtidigt jeg gider ikke pille hele skidtet ned igen for at sikre mig imod en vandskade om 2-3 år.

og ja jeg er klar over at der skal skiftes afløbsskålen samtidigt. Jeg var bare i tvivl om det andet var tilladt, da det vil være en noget pænere løsning end det adløb som løber ovenpå gulvet i idag.
Jeg har bare ikke umiddelbart kunne finde nogen afløbsrender udover til fødevarerindustrien, så var ikke klar over om dette var noget som kunne købes til privaten.

vil bare hellere have en rist liggende med rør under end et betonindestøbt rør
Skrevet af Christopherkbh på 14 jun 2013 14:46

vil bare hellere have en rist liggende med rør under end et betonindestøbt rør


Hvorfor ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå for at sikre at afløbet blev lavet korrekt og der ikke var nogen problemer på sigt med en tilstandsrapport og andre ting, så fik jeg overtalt kæresten til at spørge hendes onkel og far som er VVS og smed. så de har rodet kælderen til, tømt køleskabet for øl og lavet det autoriseret

Det blev sænket ned, lagt membram, rettet pænt af, etableret korrekt fald til afløbet, sat et plastafløb med vandlås i og alt ting. Det kostede lidt mere, men blev fint og korrekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis