Brænde i redskabsskur "muligt"?

Hej derude,

Ca. hver andet år får jeg leveret en brændetårn hvor jeg indtil nu har haft brændet til at ligge under et halvtag. Jeg har aldrig fået det leveret ovntørret.

Nu har jeg lavet min baghave om og har ikke halvtaget mere.

Jeg tænker at købe et redskabsskur hvori der også kan være plads til ca. 2 rummeter brænde.

Hvis jeg køber ovntørret brænde er der vel ikke problemer med at flytte brædent ind i redskabsskuret, men kan jeg også gøre det hvis brændet ikke er helt tørt og skal ligge de der to til tre måneder?

Hvad tænker I?

Hilsen Torben
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart skulle der ikke være noget i vejen for det, men hvis du vil være på den sikre side og sørge for at de bliver tørret ordentligt kan du jo købe en billig solcelledrevet ventilationsblæser og sætte i skuret, så skulle luftudskiftningen nok sørge for at det blev tørt på ingen tid.
Nix!
Brænde som ikke er helt tørt, skal lufttørres. Jeg ved det, jeg har personligt dummet mig.
Min nabo væltede en ahorn for mig, og noget af kronen skar jeg op og smed ind med det samme, og det skulle jeg aldrig have gjort. Det tørrer ikke, og mugner i stedet.

Ovntørret kan fint gå, men for "ikke helt tørt træ" er tre måneder ingen tid.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
naturligvis skal det have den tid til at tørre som det nu tager, det er blot en fordel i et skur, at træet aldrig bliver vådt, samt at
luften har god bevægelse forbi træet :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af TheDexterTeam på 14 jun 2013 12:06

Jeg tænker at købe et redskabsskur hvori der også kan være plads til ca. 2 rummeter brænde.

Hvis jeg køber ovntørret brænde er der vel ikke problemer med at flytte brædent ind i redskabsskuret, men kan jeg også gøre det hvis brændet ikke er helt tørt og skal ligge de der to til tre måneder?

Hvad tænker I?

Hilsen Torben
Det er overhovedet ikke noget problem Torben. Du kan for den sags skyld "hælde" nyfældet træ ind i dit skur, BARE du sørger for der er god udluftning (læs gennemtræk). Men hvorfor købe et lukket skur, du skal lave om på, når et "rigtigt" færdigt brændeskur højst sansynligt er billigere ?

P.S. Hvis du køber ovntørret træ (< 25%) skal du opbevare det i et opvarmet rum, ellers er det spild af penge da fugtigheden i træet bare stiger igen !


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej.
Hvis du køber et redskabsskur, kan du bare lave ventilation foroven og forneden der hvor brændet ligger, på paller eller lign. så skal det nok være klar efter 2 - 3 måneder hvis vi er så heldige at få en sommer uden for meget regn = luftfugtighed.

Nitter: det med at det er spild af penge, hvis brændet ikke ligger i et opvarmet rum holder ikke. Du kan  fint fyre fra en udendørs brændestabel, når den bare har været overdækket fra september. Den regn den har fået sommeren over er kun i overfladen og tørrer hurtigt efter overdækning.

mvh

 varmetossen

Ovntørret brænde vil optage fugt fra luften.

Eks. hvis vi siger at dit brænde er tørret ned til 12% fugtighed og luftens fugtighed er f.eks. det tre/fire dobbelte vil det meget hurtigt have samme fugtighed.

Det vil suge fugt til sig som en svamp, bare lidt langsommere og udligne til omgivelsernes.

Ved ikke hvor tørt dit brænde er tørret ned til, så derfor er overstående bare et eks.

Så det spild af penge at købe ovntørret brænde, hvis du vil opbevare det ude.

Bedste måde at tørre brænde på:

Er at lave et halvtag, og stak det op under, og lade luften blæse gennem stakken i et & gerne to år, så det ideelle vil være at have to/tre stakke du skifter mellem.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 15 jun 2013 11:08

Nitter: det med at det er spild af penge, hvis brændet ikke ligger i et opvarmet rum holder ikke. Du kan  fint fyre fra en udendørs brændestabel, når den bare har været overdækket fra september. Den regn den har fået sommeren over er kun i overfladen og tørrer hurtigt efter overdækning.
Tja, Klaus. Man kan altid blive klogere.  Og det er ikke "him self" der tænkes på.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af maskinsnedker på 15 jun 2013 11:11
Ovntørret brænde vil optage fugt fra luften.

Eks. hvis vi siger at dit brænde er tørret ned til 12% fugtighed og luftens fugtighed er f.eks. det tre/fire dobbelte vil det meget hurtigt have samme fugtighed.

Det vil suge fugt til sig som en svamp, bare lidt langsommere og udligne til omgivelsernes.

Ved ikke hvor tørt dit brænde er tørret ned til, så derfor er overstående bare et eks.

Så det spild af penge at købe ovntørret brænde, hvis du vil opbevare det ude.

Bedste måde at tørre brænde på:

Er at lave et halvtag, og stak det op under, og lade luften blæse gennem stakken i et & gerne to år, så det ideelle vil være at have to/tre stakke du skifter mellem.
Nej, vi kan overhovedet ikke blive uenig om noget i dit udsagn. Tak.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Ja, undskyld. Jeg er helt ny i det her og har kun brugt brænde i 30 år, og lurer stadig på, hvordan det opfører sig

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis