Krumtap - Puch Maxi

Hey derude. 

Jeg har en Puch Maxi fra 76. Da jeg købte den, var der en masse problemer med den, den kunne blandt andet ikke trække. Men efter lige justering og renovering fik jeg den til at køre. Den har nu kørt i en lang periode, startet første gang. 

- Men her i weekenden blev den væltet og kan nu ikke køre så godt, den kan starte og nogengange stå i tomgang, men ligeså snart den bliver varm kan den slet ikke komme fremad kun stå i tomgang. Jeg troede i starten at det var karburatoren der var noget galt med. Jeg har derfor købt en ny (rund) og samme symptomer kommer. Scooter.specialisten og West import i Horsens mener at der kun er en mulighed, og det er at tjekke Krumtappen. Jeg har nu skilt hele motoren ad, så nu kun blokken hvor krumtappen sidder i er samlet, jeg ved nu ikke hvordan jeg kan mærke om der er slør?

eller hvilke problemer der ellers kan være?

- håber nogle vil hjælpe

;MVH:
Alexander Borggaard 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Jeg tror nu ikke det er krumtappen.

Har du prøvet med et nyt tændrør, og tjekket platinafstand, samt tændingstidspunkt.

Et tilstoppet udstødning kan også give problemer-

mvh jens
Hej Alexander og velkommen til.

Øh, hvis jeg var dig ville, jeg hurtigst mulig stoppe med og skille mere af. Krumtappen tager IKKE skade af at knallerten har været væltet ! I så fald er dækslet over svinghjulet også ødelagt.

Det er lidt svært og måle endeslør på en krumtap uden et måleur. Men hvis du tager fat i svinghjulet og rykker frem og tilbage i krumtappens længderetning, må du nærmest ikke kunne mærke slør. Men det er noget man skal have prøvet og mærke i prakcis før, for at afgøre om der er for meget slør.

Det første du gør er og holde en bøtte under benzinhanen og måle hvor meget der kommer på et minut. Ud fra din beskrivelse, kunne fejlen godt tyde på at filteret der sidder på benzinhanen inde i tanken er stoppet.

Og for en god ordens skyld, nøjagtig hvilken motor sidder der på din Maxi ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hey igen tak for velkomsten !  

til Leif: svinghjulet har ingen skade fået heller ikke dækslet dertil. Jeg er desværre nået så lang i min skillen ad af knallerten, så jeg har hele fået hele motorblokken af. jeg kan nu rykke lidt i krumtappen, altså jeg har hørt at krumtappen godt må rykke sig Meget lidt fra side til side. Men slet ikke op og ned. dette sker dog ved min, men det er meget meget lidt!!  
Med hensyn til benzinen har jeg blæst godt op i tanken så der ikke skulle være et problem, og filtret i karburatoren er også helt rent.
Jeg ved desværre ikke hvilken model motoren er, men kan da tjekke det hvis du vil sige hvor man tjekker dette ?

til Jens: Jeg har haft det samme tændrør i 2 måneder, hvor den bare har virket, og den starter jo stadig nogenlunde godt? skal jeg stadig skifte?
jeg har ikke plantiner i min maskine, da jeg har købt en e-tændspole hos West-import, den er rigtig god!
- Jeg vil lige tjekke udstødningen imorgen tak!

- tak til begge to!  
Skrevet af Gubbi på 13 jun 2013 23:34
Hey igen tak for velkomsten !  

til Leif: svinghjulet har ingen skade fået heller ikke dækslet dertil. Jeg er desværre nået så lang i min skillen ad af knallerten, så jeg har hele fået hele motorblokken af. jeg kan nu rykke lidt i krumtappen, altså jeg har hørt at krumtappen godt må rykke sig Meget lidt fra side til side. Men slet ikke op og ned. dette sker dog ved min, men det er meget meget lidt!!  
Med hensyn til benzinen har jeg blæst godt op i tanken så der ikke skulle være et problem, og filtret i karburatoren er også helt rent.
Jeg ved desværre ikke hvilken model motoren er, men kan da tjekke det hvis du vil sige hvor man tjekker dette ?

Tror ærlig talt det er en skam, du er kommet så langt. Men nu er skaden sket såå .........

Det er korrekt at der ikke bør være slør i op/ned gående retning da det med tiden ødelægger simmerringene. På slidte motore vil der i prakcis altid være en smule uden det kan mærkes på motorgangen. Men igen, hvis du kun lige kan ane slør i op/ned gående retning er det næppe der du skal lede. Da slet ikke efter modellen har stået og fået nykker, ved fredsommeligt at være væltet.

Det kan godt være du har pustet og pustet og der kommer rigeligt benzin ud under tryk, MEN gør der også det UDEN tryk ???????

Du vil korse dig, hvis du viste hvor meget snask der kan samle sig i bunden af en P.M. tank efter 30 års flittig brug.

Øh, vil mene du bør vide om motoren har et eller to gear ?






Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
altså jeg har pustet i tanken fra slangen der går ned i karburatoren, ved at tænde for benzinen og så blæse den vej op igennem. 
- det er Puch Maxi K 1 gear. (troede du mente noget med forskellige moddeller på motorene, selvom det er 1. gear.) 

Jeg tror lige jeg vil kigge i tanken så!  

- jeg kan bare ikke forstå at det først er når den bliver varm? hvorfor skulle den mangle benzin når den er varm og ikke i starten? 

og med udstødningsrøret forstår jeg heller ikke hvorfor det først er når den bliver varm? 

- jeg har glemt at fortælle at motoren hakker når jeg er i topfart, altså selve farten hakker, men også en støj uden lige. Det lyder som om stemplet går på noget? eller et eller andet?
Annonce
Skrevet af Gubbi på 14 jun 2013 10:03
altså jeg har pustet i tanken fra slangen der går ned i karburatoren, ved at tænde for benzinen og så blæse den vej op igennem. 
- det er Puch Maxi K 1 gear. (troede du mente noget med forskellige moddeller på motorene, selvom det er 1. gear.) 

Jeg tror lige jeg vil kigge i tanken så!  

- jeg kan bare ikke forstå at det først er når den bliver varm? hvorfor skulle den mangle benzin når den er varm og ikke i starten? 

og med udstødningsrøret forstår jeg heller ikke hvorfor det først er når den bliver varm? 

- jeg har glemt at fortælle at motoren hakker når jeg er i topfart, altså selve farten hakker, men også en støj uden lige. Det lyder som om stemplet går på noget? eller et eller andet?
Nååååååååååå og jaaaaaaaaaaaaaaaaa.  Forudsat stemplet ikke rammer topstykket fysisk, bør du nok også se på tændingsindstillingen. Efter sidste beskrivelse, tænder den så også for tidligt. 

Ok med en et gears, så ved vi alle hvilken motor. 

Hør, er der tilfældigvis pillet ved motoren i en ulovlig retning samtidig ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu ved jeg ikke hvilken tænding du har sat på, men det kan forekomme at tændspolen svigter når den bliver varm.
Jeg ved ikke helt om den tænder for tidligt? hvordan kan den det?  

- det er ny tænding, og det er e-tændspole fra West-import Horsens, den er testet af Italy-Racing.

knallerten kører 50, da der er lidt større benzin hul i cylinderen  
Jeg har i dag været inde ved Scooterspecialisten Horsens med moterblokken, han siger at der er slør i krumtappen, og at det nok skal skiftes ?  
Det er nok nærmere tætnings ringene (zimmerringene) der er utætte, slør i krumtappen synes jeg ikke rigtig vil give de symptomer, medmindre der er mega meget sløre i hovedlejerne.( så det ændre platin afstanden / og dermed tændingstidspunktet.) 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis