Holzmann frræser

Jeg vil dele mine oplevelser med den nævnte Holzmann ZX045 metalfræser.
Købte den hos Global Tools, der er dansk forhandler for Holzmann i Østrig.
Vil gætte på at maskinen er fremstillet i Kina.
Første skønhedsplet var leveringen. En sur starut fra Samson transport kom og smed kassen i vejsiden, og mente at det var OK.

På global Tools hjemmeside står der at hovedet kan indstilles 360 grader. Det er meget optimistisk. Det kan uden problemer tiltes 90 grader til den ene side. Hvis den tiltes til den anden side må man forvente et oliebad, da udluftningen til gearet sidder i toppen i den ene side.

Efter kort tids brug (måske 1 times drift) kom der en mislyd som jeg mente var et leje.
Samtidig lækkede der olie fra en akseltætning ved en aksel til gearskifte.
Olien blev tappet af. Ved et nærmere kig på olien var det tydeligt at der var støbesand i.
Gearet blev skilt ad og der var støbesand i diverse kroge. Det viste sig også at der var 2 defekte kuglelejer.

Jeg er overbevist om at det ender med en glimrende fræser. Spindlerne er udskiftet til kuglespindler med servomotorer på, og der er monteret frekvensomformer på fræsemotoren. Den har kørt glimrende med Mach3. Jeg har rettet alu af med en ø80 HM planfræser med 3200 rpm på spindlen. Overfladen var som et spejl.

Mit råd er, hvis i køber en Kina maskine, start med adskillelse og rengøring af gearkasse. Jeg har hørt om andre der har fundet støbesand i gearkasser
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor dog købe noget der fra starten skal repareres, det kan jeg altså ikke se nogen fidus i ?
Der passer mit lille ordsprog !
Køb billigt og græd mange gange !
Køb kvalitet og græd en gang.
Tja, vil nu mene "skramlet" burde sendes tilbage til sælger i stedet.

Håber, for dig, det er sidste fejl du oplever !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tja- håndværkerens ordsprog lyder jo meget smart. Der kan sikkert også findes eksempler hvor det passer, men det er vel ikke sådan at hvis man kører MZ skal man forvente at gå hjem, og hvis man derimod kører Harley er problemer ganske utænkelige.

Med hensyn til maskiner er der ikke meget der kan overraske. Et næsten nyt bearbejdningscenter der koster over en mil. ryger smørerøret til det forreste leje i spindlen af imens den forarbejder aluminium med en spindelhastighed på 30.000 rpm. Det resulterede i et par dages rep.
Et andet eksempel. Et Promotec multicenter (flammeskæring, finplasma, boring og fræsning) blev afleveret for 8 uger siden.
Siden har der været 14 stop med tilkald af service. Problemerne har været mangfoldige fra mangelfuld samling til softwarefejl.
Der er også en maskine i millionklassen.
Pris og kvalitet?-døm selv.
Jo jeg køre da MZ, men har aldrig oplevet at skulle gå hjem når jeg har kørt på dem, hvorimod en Haley ! Tjah dem køre man på når det ikke regner og sjældent andet end i weekenden, resten af ugen bruges på at efter spænder alt det der raslede løs i løbet af weekenden.
Det er let at adskille an Harley. Lad den gå i tomgang i 20 minutter
Annonce
Ja Håber, for dig, det er sidste fejl du oplever !
Skrevet af Stephenkelvin på 14 jan 2014 09:13
Ja Håber, for dig, det er sidste fejl du oplever !
Hvad er det lige du ønsker at fortælle ud over dit link til eget firma i avataren, her på en tråd fra 13 juni 2013

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis