Rengøring af Pensler

Som I måske allerede ved er jeg i gang med at slibe mit stål dæk ned (Hvilket er en kæmpe opgave med roterende stålbørster) og efter slibningen bliver dækket malet med Hempel Light Primer (Fortynder 845) og sidst skal det ha Poly Best (Fortynder 871).

Nu har jeg malet et par små områder på dækket med Light Primer og efterfølgende skal de dyrt indkøbte pensler jo rengøres (Har allerede smidt en ud ).
Jeg fyldte en bøtte med fortynder 845 og forsøgte at få det meste af malingen ud af penslen og syntes faktisk denb var ren, men da jeg kom tilbage et par dage efter var den hård
Umiddelbart ser det ud til at jeg kommer til at bruge rigtig mange penge på pensler eller rigtig mange penge på fortynder.
Vil I være søde at hjælpe mig lidt med dette problem ?
Skal jeg bruge fortynder 845 til rengøring af pensler brugt til maling med Light Primer ?
.
Forresten, skal jeg skifte fortynder når jeg skifter maling til rengøringen ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Så vidt jeg husker skal penslerne vaskes i opvaskemiddel efter rensning.
Der er selv malere der siger køb billigt, men ikke for billigt og smid væk

mvh

 varmetossen

også når det er 2 komponent maling, det er jo ikke vand baseret ?
.
Havde selv den tanke
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
det er vist et gammelt råd fra før der kom vandbaseret lak og maling.
Vaskesoda og brun sæbe er også muligheder.

mvh

 varmetossen

Hej

Du kan spare ret meget på fortynderen, ved at gøre følgende:
Rens en pensel i en konservesdåse med kanten klemt, så der er hældetud - og kun en lille mængde fortynder.
Fortynderen hæder du over i en genbrugs-flaske.
Rens penslen igen med LILLE portion fortynder - brugt fortynder over i genbrugsflasken igen.
Når pensel er ren, gnubber du den ind i en tynd sovs af brun sæbe - indtil den skal bruges - og næste gang skal det selvfølgelig vaskes ud.
---
Næste gang du renser: Du bruger fra genbrugsflasken 2 gange + sidste gang med ren fortynder.
---
Når du renser flere gange med helt små portioner (i stedet for een gang i en stor portion) sparer du på fortynder.
Det du har i genbrugsflasken får et bundfald, som du selvfølgelig skal lade være med at "ryste op" - det skal bare blive i flasken - det bliver klumpet efterhånden.
>>>
Det betyder også at du ikke skal hælde sjatter af fortynder ud hele tiden. Det er også en fordel, for det skal jo ikke i kloakken men afleveres.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
TAK Ellida, det var lige sådan en "Rengøring af Pensler for Dummies" jeg eftersøgte, TAK


Når du på dagen hvor penslen skal bruges vasker den ren for brun sæbe, hvad gør du så for at tørre penslen, så den straks er klar til brug ?

Den må jo ikke være våd når den skal bruge til f.eks Hempel Light Primer
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvis du bruger pensler som  er lavet af naturhår kan det betale sig at forsegle dem med linolie før brug. Naturhår er hule og suger malingen op som så stivner efter brug og ødelægger penslen. Når de har været dyppet i linolie skal de pakkes ind i alufolie og ligge til dagen efter, hvorefter de tørres rene med en klud. Husk at klude som har været brugt til linolie kan selvantænde, så de skal bortskaffes enten i en lufttæt dåse eller afbrændes på et egnet sted.
Hm - ja tørre penslen ?

klargøre i god tid eller hvis det skal gå stærkt følgende:

Vask brun sæbe ud.
Skylle grundigt.
Slå så meget vand ud som muligt + tørre på rene klude.
Skylle penslen / dyppe og gennemvæde med kogesprit / køkkensprit.

Slå spritten af og tørre i rene klude måske kan du bruge den med det samme - eller lufttørre 5 minutter?

(Et sidste sluttrin kunne være at skylle "spritpenslen" på samme måde men sidst i acetone - og så bruge direkte, fordi acetonen sandsynligvis vil blandes op i lakken - men så begynder det jo at blive lidt for mange flasker at holde styr på. )

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Acetone.

Det er ikke en fejl, hvis man selv retter, kun en omvej :)
Når du maler med epoxy og poluyretan er der kun en vej frem og det er at smide penslerne ud, de kan renses med nitromors men det koster en del og er iøvrigt helt extremt kræftfremkaldende.

Dr_Lyn
Hej Lyn

Du kan da sagtens rense pensler efter arbejde med epoxy og PU - bare brug den fortyndertype, som anbefales til produktet.

mvh A.

PS:
Men - det nemmeste det er da at købe helt billige pensler og så kassere dem.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også