Facade på kolonihave

Hej



Jeg har købt et kolonihave hus, og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad det egentligt er bygget af. Dette er vigtigt for mig at vide, da facaden trænger til at blive renoveret, da den masse der er smurt på er faldet af flere steder. (undskyld mine ikke særligt faglige termer)

Det jeg søger svar på er:

Hvilket materiale er huset lavet af?
Hvilket materiale kan man bruge til at pudse facaden op fra ny?
Fremgangsmetode til dette







5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner murstens vægge med puds.

Det løse puds bankes af, f.eks. med en murehammer eller andet egnet til formålet.

Revner ol. rappes ud (repareres med mørtel med en lille smule cement blandet i)

Større revner renses op, og der lægges noget ind i væggen (eks. ståltråd eller lignende lægges ind i stenene så det kan binde revnerne sammen)

Her efter blander du noget mørtel og stænker vand på stedet/stederne med en kalkekost for at pudsen kan binde. (gør du ikke det suger den tørre overflade vandet ud af mørtelen og denne kan så ikke hæfte til væggen & vil falde af) 

Mørtel kan købes i poser som bare skal blandes med lidt vand, ikke for tynd/tyk, men en sej pastalignende blanding.

Det er vigtigt at få renset muren for al løst, så blandingen kan hæfte på væggene.

Lad tørre op nogle dage, herefter kan du kalke eller male efter ønske.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tror også mere på det er gasbeton frem for mursten... Hvis pudslaget ikke er for tykt kan du overveje lip 350 - bank først det løse puds af og puds op igen. Hvor der er revner, som billede 1 armerer du med glasfibernet; først trækkes et lag lip 350 på muren, så net på og det filtses med skumbrædt. Start med et lille sted på bagsiden af huset for lige at få fornemmelsen. Jeg har brugt den løsning på revner i pudset på vores gamle lade, og det holder godt, og er er nemt at gå til for en amatør som mig
Enig, gasbeton og armeres det ikke og efterfølgende pudses vil det altid revne sådan, jeg ville smide klemlister på det hele, og beklæde huset frem for evig puds reparationer.
En god gang Ivarplank! Så kan du læne dig tilbage

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også