Dampspærre i garagegulv. placering?

Jeg er ved at forberede mit nye store garagegulv som skal laves i 14 cm flydebeton. 

Jeg har haft besøg af min murer som vil bistå mig på selve støbedagen og han mener følgende:

1. 5-10 cm stampet IBF støbesand.

2. Godkendt 0,2 mm. dampspærre.

3. 150 mm. Sundolit S80 gulvplader

4. 50 mm. afstandslister og rionet og derefter selvfølgelig flydebeton.

Mit spørgsmål på dette forum drejer sig om placeringen af dampspærren. I Snejbjerg, hvor jeg bor, består undergrunden af det mest klæge/fugtige ler og for ikke at denne fugt skal stå op i flamingopladerne og gulvet, så syntes jeg det var mest praktisk at ligge dampspærren under flamingopladerne. Jeg syntes ligeledes også at den var mere beskyttet dernede under mens vi lægger afstandlister og rionet.

Min murer siger at det kan være lige meget om dampspærren ligger på den ene eller den anden side af flamingopladerne, men har han ret???

Egentlig kunne jeg godt undlade dampspærren, men når nu jorden er så fugtig i Snejbjerg året rundt, så vil jeg ikke spare denne fugtsikring.

Men et kort indput hvad angår den alternative placering af dampspærren imødeses :-)

kh

Henrik - Snejbjerg 



Hundefar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, han har ret for dette er ikke en dampspærre, men en fugtspærre.
Fugtspærren har ingen berettigelse i den konstruktion, og hvis du har fugtproblemer i undergrunden, er det nok mere dræn du skal tænke på.
Der behøves ikke være støbesand du bruger, men et kapillarbrydende lag af enten vasket grus eller coatede lecanødder, ville være rigtig godt og håndværksmæssigt korrekt
Hvis det er et garagegulv, ville jeg lave fald mod port (1 cm pr m), for at undgå at skulle feje smelte/regnvand ud, og så kan du ikke anvende flydebeton.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fugtspærren har ingen berettigelse i den konstruktion, og hvis du har fugtproblemer i undergrunden, er det nok mere dræn du skal tænke på.
Der behøves ikke være støbesand du bruger, men et kapillarbrydende lag af enten vasket grus eller coatede lecanødder, ville være rigtig godt og håndværksmæssigt korrekt
Hvis det er et garagegulv, ville jeg lave fald mod port (1 cm pr m), for at undgå at skulle feje smelte/regnvand ud, og så kan du ikke anvende flydebeton.
Hej Orla,

Jeg vil ikke sige at vi har fugtproblemer i jordene omkring Snejbjerg, men et faktum er, at hvis man graver 30-40 cm. ned, så består jorden jo i hele Snejbjerg af denne klæge lermasse. Men vi har ingen problemer og det er ikke således at der står fugt op i vores gulve. Dog skal det siges at det gamle garagegulv bestod af 1-2 lag røde mursten direkte på lerbund og så 3-10 cm. dårlig beton. I visse perioder føltes rummet fugtigt og gulvene havde udseende af fugt. 

For at afskærme undergrunden (ler) fra min fine nye konstruktion, så var det jo billigt at smide for 400 kroner plastic under så fugten absolut ingen adgang havde til flamingo og beton.

Jeg agter stadig at bruge sand som bund da jeg har 12 m3 liggende. Det må være fint nok som bund til et garagegulv og et rum der sjældent er opvarmet.

Sjovt nok at du skriver om fald mod portåbning. Jeg var hos betonleverandøren i Ringkøbing og han sagde præcis det samme som dig. Det er ikke muligt at lave fald i flydebeton. MEN min erfarne murer påstår at det har han gjort masser af gange med stor succes så han påstår altså anderledes og nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal tro???? Der står jo således 2-1 i påstand om det kan lade sig gøre at lave lille fald for en erfaren murer med rotationslaser?????

Men tak for dit svar.

kh

Henrik

Hundefar

Jeg møder ofte i min hverdag husejere der irriteres over at vandet fra bilen ligger i garagen, og ofte løber et sted hen hvor det er uønsket (i lunker o.l.)
Det er flydebetonens forbandelse der kommer frem her, da håndværkerne ikke tror, at der kan bruges andet, men i min håndværkertid var det meget almindelig, at udføre garagegulvene med fald mod port.

Der kan ikke laves 1% fald med flydebeton, uanset hvad din murer hitter på at sige, for at undgå at udføre det håndværksmæssigt korrekt. :-)

Det er faktisk en billigere beton du skal anvende, men din murer skal arbejde lidt mere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej det er mig der er henrik's murer, og jeg bliver da lidt overrasket over, så mange siger det ikke kan lade sig gøre, når de tydeligvis ikke ved hvad de snakker om.
Orla jeg er så ikke enig med dig, for har selv lavt fald i flydebeton hjemme i min garage. Virker helt efter hensigten, og ja der ligger da lidt vand, men ikke mere end i en bruseniche, men det hedder så overfladespænding der holder vandet.
Men jeg er jævnligt udsat for, at andre "fag" folk ikke kan finde ud af at ligge flyde beton, også derfor vi helst selv vil lave det.
Mit speciale er klinke og flise arbejde, og det er mere regel end undtagelsen, at vi skal spartler og sliber efter andre.
Så det er nok mere det du oplever, med de lunker og buler du snakke om.
Men der kan laves helt op til 2-3 % fald i flydebeton, og her er et par links der er enig med mig.

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=141&pi=25&pr=0
http://www.gulvbranchen.dk/files/Gulvbranchen/Publikationer%20til%20servicebutikken/Foldere%20og%20pjecer/fagtekniske/selvkompakterende%20eller%20selvudt%C3%B8rrende%20beton.pdf

Men når det så er sagt, kan man ikke styrer faldet i en lille bruseniche, den er man nød til at støbbe oldfashion.
Det er også fint nok at betonen er billigere end flydebeton, men du har lige ca 2x5 timer i stedet for 2 timer en mand, så i det samlede regnestykke bliver det altså dyrer.
mvh
lars
Hej Lars

Det kommer lidt bag på mig, at der i dine links henvises til, at der kan lægges flydebeton med helt op til 3% fald, men jeg har dog aldrig set dette i praksis (i hvert fald ikke tilsigtet :-))
Det nærmest er nogle "forkølede forsøg" med lidt fald ved portåbninger o.l. hvor det er lykkedes at få lidt fald på den rigtige vej.

Jeg har dog endnu ikke set et gulv at flydebeton, som jeg ville acceptere overfladen på som et færdigt gulv, og der skal således en afslibning eller en fuldspartling til efterfølgende, og så mener jeg, at man lige så godt kan udføre et glittet gulv med et korrekt fald, som man gjorde "i gamle dage", inden det forb.....e flydebeton kom og gjorde, at alle troede at det var det man absolut SKULLE bruge.

Som du selv skriver er der lidt ekstraarbejde men når man trækker slibning/spartling fra er vi vistnok nede i småtingsafdelingen, og jeg tror spartling er dyrere i den sidste ende.

Men det med prisen mener jeg er underordnet da det jo er det om resultatet dur eller ikke dur der tæller.

Forøvrigt har jeg kun set en enkelt murermester (fra Nr. Snedekanten) der kunne slibe et flydebetongulv, så det både var lige og glat bagefter!






Hej orla
Men det tager også lidt tid at mester flydebeton, jeg lavede sku ikke de mest heldige gulve de første gange jeg legede med det klister.
Det var først da jeg blev ansat i et firma der havde helt styr på fremgangs måden før jeg lærte det. For der hvor jeg er faglært, var mesteren så gammeldags at han nægtede at bruge flydebeton, om det så var et hus på 200m2. Så lagde vi 4-5 mand et par dage med knæene i skidtet. Men så lærte man det da.

Nu har det aldrig været meningen at det skal stå som færdig beton ved henrik (i det mindste ikke mens jeg har haft noget med det gøre) , der skal klinker på, og det er der iøvrigt også i min garage( man er vel murer ).
Det er da klart hvis det skal stå færdigt er det for dyrt med slibning og spartel. Men har faktisk snakket med nogen (nede fra billund kanten) der kunne lave færdig overflade i flydebeton med en helikopter. Det var noget med at ramme det rigtig tidspunkt, så stod det som en pudset overflade.
Har ikke set det i praksis, så det er ikke noget jeg vil ligge hovedet på blokken for.

Jeg gætter på han sleb med vand, for vi har arbejdet med et firma ved navn dialux, som sliber natursten, beton osv. De kan slibe sådan et beton gulv op så det spiller hunrede, plus de kan få det til at ligne blank granit i overfladen.

mvh
lars

PS. Skulle hilse fra min far helge dalgaard, hvis du kan huske ham.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også