Prøver at hjælper, men ramt af Bureaukratiets hammer

Skulle til at grave min gårdsplads op og forespurgte derfor diverse instanser om hvor rør og ledninger lå. Alle svarede fint tilbage med tegninger, dog med forbehold for at det ikke var sikkert de passede. Kommunen havde intet af det.
El tegningen kunne man med det samme se var forkert, da den gik til den forkerte bygning. Det var dog rimeligt logisk hvor den gik og jeg fandt den også der jeg regnede med.

Så tænker man, som det hjælpsomme væsen man er, at det vil man lige indsende på en tegning til forsyningselskabet, så de kan rette det, så andre i fremtiden kan få glæde af korrekte tegninger.
Men nææ nej sådan spiller klaveret ikke. De kan da ikke sidde og vedligeholde tegninger over folks stikledninger, det er op til grundejeren, da det er dennes ansvar. også selvom deres tegninger ikke en gang rammer den rigtige bygning. Deres anbefaling er at man laver en tegning i husets bog og gemmer. Det havde jeg nu tænkt at lave aligevel.

Hurra for digitalisering og smarte løsninger. Det kunne være så nemt...

Så nu skal jeg så til at lede efter min vandledning, da denne heller ikke passer med tegningerne. Der har jeg dog haft fat i den tidligere ejeres arving, der mener at kunne huske hvor den er. og går det helt galt med pilekvisten og kobberledningerne, kan jeg altid gå baglæns fra stophanen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er da almindelig kendt at de tegninger de har sådanne steder, er lavet på kontoret og ikke i marken. Da jeg skulle have lagt komunalt vand ind, skulle vi lige have at vide hvor elkablet lå, havde de gravet efter tegningerne havde det være forgæves for de sagde at det lå langs min græsplæne i en lige linie ud til vejen. Men der kom en ældre mand og fortalte at den lå midt i min plæne og at den slog en 90 graders vinkel ud under naboens mark hvor den var tilsluttet ude ved grøften ca 100 m. fra hvor tegningen sagde.
Jeg var den samme smøre igennem sidste år, da jeg fik lavet dræn omkring huset.
Nu var jeg så heldig at der kunne måles indefra hvor langt vand,strøm, fiber,gas og kloark kom ind fra hjørner af huset. 

Og jeg henvendte mig til forsyningen på mail, da deres tegninger over el og gas ikke stemte overens med virkeligheden, og her fik jeg ikke et svar retur, så jeg ved ikke om de har rettet tegningerne eller bare ladet 2 og 5 være lige. 

Tænkte i den forbindelse over at da jeg stod i lære som elektriker var det almindeligt at man lagde et dækbånd over et kabel (også da jeg lavede noget antenne arbejde). Men vores fiber er skudt ind til huset og dermed er der ingen dækbånd...det var lige ved at gå galt da jeg senere gravede en stolpe ned til et "skralde-postkasse-skjul". 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ja dækbånd var der skam også. På et elkabel den tidligere ejer havde lagt ned var dækbåndet snoet om kablet og på stikledningen lå det lige ovenpå kablet. Så man fik ikke mange chancer.
Henrik: du kan jo prøve at lave en forespørgelse på tegningerne og se om de er ændret.
Tjaa kender du det, nu ved jeg jo hvor de forskellige ting ligger, og jeg har lavet tegninger der ligger i hus mappen...så deeeet...

Ja, det er sjovt, i vores tidligere hus gravede jeg telefonkablet over... det viste sig at dækbåndet lå under kablet 
Jeg protesterede til KTAS da jeg fik en regning på reparationen, heldigvis havde jeg fået montøren til at skrive at det ikke var korrekt udført, så de gav mig medhold 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Normalt er stikledninger brugerens/ejerens ejendom, og derfor tegner forsyningsselskaberne ikke altid stikledninger ind på deres tegninger. Skulle forsyningsselskaberne evt. have tegninger over diverse stikledninger, er disse som regel tegnet på grundlag af skitser indleveret af de installatører, som har lavet stikledningen. Du skriver, at dit forsyningsselskab ikke vil rette i tegningsmaterialet. Det vil de måske ikke af den simple grund, at de ikke fører tegninger over stikledninger. Så du er ikke blevet ramt af nogen bureaukratisk hammer, men af manglende information fra den tidligere ejer af dit hus. Der findes metoder til at finde diverse stikledninger med en meget god nøjagtighed, endten det er el-,vand- eller kloakstik.
At tegninger bliver digitaliseret gør dem ikke mere nøjagtige, men betyder bare at de foreligger i digital form.
Jeg kan se ud fra dir postnummer se, at din elforsyning hedder SEAS-NVE, og de har mig bekendt aldrig registreret stikledninger.

Jamen det er da almindelig kendt at de tegninger de har sådanne steder, er lavet på kontoret og ikke i marken.
Håndværker, hvor havde du eller tænkt dig, at tegningerne skulle laves, hvis de ikke skulle laves på kontoret. Tegningerne er, som jeg har nævnt tidligere, lavet på grundlag af skitser leveret af diverse installatører. Så tegningerne er faktisk lavet i marken.

fase
Annonce
Det er såmen fint nok at de ikke vil registrere stikledninger, men så skal de ikke udlevere tegninger der måske (ikke) passer og så ikke vil rette dem i sådanne tilfælde. Her ville det være bedre med et svar ala" Desværre vi har ikke tegninger over stikledninger, men dit forsyningsskab står her. Resten må du selv finde eller betale nogen for det". Så vidste man hvad man gik ind til. I mit tilfælde kunne det lige så godt have været tegnet af en blind abe, så det var rimeligt nemt at se det var forkert, når det gik til den forkerte bygning.

Har i dag fået svar fra vandværket og de vil meget gerne opdatere deres tegninger, når jeg finde denne.

TDC havde så slet ikke nogen ledninger ud i nærheden af vores hus. Det kan måske forklarer den ringe internetforbindelse jeg har....
Du har fuldstændig ret i, at en forkert tegning er ringere end ingen tegning. Jeg kan ligesom forstå på dit sidste indlæg, at svaret er fra kommunen. Kommunen henviser normalt til ledningsejeren, hvis den ikke er ledningsejer, når der søges gravetilladelse. Gravetilladelsen gjalt normalt kun for ledninger i offentlig areal. I dag mener jeg, at man prøver at samle alle ledninger i en fælles database. Men det gælder mig bekendt kun ledninger i offentlig areal og kun, hvis ledningsejerne har indberettet placeringen. Jeg kan love dig at mange små private vandværker havde deres tegninger placeret i formandens hoved, med hvad deraf fulgte.
At TDC ikke (officielt) har ledninger i nærheden af dig, kan skyldes fejl fra det hedengangne KTAS. De var, for at sige det mildt, ikke særlig hurtige til at få lavet deres tegninger.
Men jeg kan kun ønske dig god jagt indtegningen af dine forskellige stikledninger

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis