Bærende indevægge

Jeg er ved at planlægge en renovering af køkken, bad etc - i den forbindelse vil jeg gerne have isoleret under betondækket. 

I længderetningen står to bærende indre vægge. Mit spørgsmål er hvordan jeg bedst håndterer det:

1. lade dem stå, i så fald hvor tæt på må jeg grave ud for at være sikker på at det ikke skrider og kan jeg grave ud på begge sider på samme tid?

2. få lavet udveksling i spær
3. ny bærende væg og så lad udgravningen køre over to omgange. 

Min plan var at grave hele området ud på en gang og så bygge nye lette indervægge. 
Tegningen er den originale...
Hvad siger I?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener du først skal kontrollere, hvordan de skillevægge er funderet. Normalt er der støbt sokler til dem og så kan du grave ud til isolering ( 300-400 mm) ? Men der findes en anden måde at fundere, nemlig dobbeltgulv. Og her skal du passe lidt på.
Hug ned langs væggen og kig efter sokkelsten. Rammer du leca og senere et klaplag er det dobb gulv. Her er elementerne sat af på klaplag.

 

Tak Uldal... Der var 2 cm beton - og så rammer jeg leca blandet med beton... og så formoder jeg at der kommer et lag beton på 8 cm 10 cm nede. 

Det giver jo ikke nok til isolering af nogen art. 

Jeg har hentet et tilbud på at lave en udveksling på loftet, men det bliver nok ikke gratis. 

Er det muligt at grave ned fx 50 cm fra indervægge ned til ønsket dybde og lave isoleringen derfra og ud til ydermurerne.. 

Jeg har forsøgt at illustre det på vedhæftet tegning. 
1. ville de være teknisk muligt uden at skulle understøbe væggen gulvet
2. ville de overholder br10
3.ville det overhovedet være en ide?
jeg har selv hugget 35 kvm gulv op med skillevægge der står på klaplag. Egentligt er der ingen risiko ved at trænge tæt på væggene med forsigtighed, blot ikke på begge sider på én gang. Du har ikke beskrevet, om der er sokkelsten under skillerumselementerne.
Aflastningen af loft kan du selv lave:
find en jernbjælke der kan nå 2 spær til hver side UDOVER de implicerede. Læg den ovenpå spærene og spænd dem sammen.
nu aflaster 4 spær det udsatte.
MEN da det er gitterspær, der bærer sig selv, er jeg ikke sikker på, det overhovedet er bærende vægge.
jeg ville være mere bekymret for de vægge der går "den anden vej". Det er nemlig stabiliserende vægge - som holder facaderne oppe under storm. men dem skal du jo ikke pille ved. Find som det forste ud af, hvad de vægge står på. Du skal lidt længere ned.

 

Hej

Jeg tog fat i en rådgivende ingenør og fik en snak om hvilke vægge jeg uden problemer kunne vælte. 
Han var enig i at jeg ikke skulle vælte de stabiliserende stabiliserende og taget skulle kunne holde sig selv. 

Så den tværgående væg ind mod stuen bliver bare stående som den er indtil videre - så regner vi senere på hvad der skal til for at lave en åbning i den væg. 

Så takker for de gode råd. Nu er det bare at komme igang med nedbrydningen. 

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis