Bundmaling, hvad ville I gøre?

Hej alle

Har lige købt mig en styrepultsbåd på 5m og dens bundmaling er ikke særlig pæn.

Da jeg skal have den på trailer har jeg overvejet at fjerne den gamle bundmaling, som jeg formoder er 1-komponentsmaling og derefter give den en omgang højglas 2-komponentsmaling. Inden den får maling vil jeg vådslibe den, så den bliver så glat som mulig.

Mit spørgsmål er nu, er det nødvendigt at bruge en epoxy primer før jeg giver den 2-komponentsmaling? Jeg kommer jo højest sandsynligt ikke igennem gelcoaten. Det vil jeg hvert fald prøve at lade være med.

Har også tænkt mig at give den to omgange 2-komponent og derefter vådslibe den igen med korn 2000 og korn 4000, polere og derefter give den voks. Hvordan lyder dette?

Synes bare det er dumt at bruge penge på epoxy primer, hvis dette ikke er nødvendigt.

På forhånd mange tak

/Jacob
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er udført korrekt, er der epoxyprimer under "gift" bundmalingen, den behøves du ikke at fjerne.

Var det mig ville jeg lige give et tyndt lag grunder, og så vandslibe det med korn 600-800 (når den gamle bundmaling er fjernet) Så der er et perfekt underlag, for slutlakeringen.
Hvis du sprøjter epoxy malingen på, burde det ikke være nødvendigt at slibe den, så skulle den gerne stå blank.
Okay. Jeg kan ikke sige noget om hvorvidt der er epoxy primer under giftmalingen eller ej, men der er gelcoat.

Men du mener at jeg skal give den et lag epoxy primer og så slibe det og derefter give den 2-komponent?

Jeg har ikke mulighed for at sprøjte det på, men hvad er bedst, rulle eller pensel?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jakob

Hvis den skal opbevares på trailer, så kan du jo bare slibe alt gammel bundmaling af, og hvis du kan undgå at slibe igennem den originale gelcoat, så er det nok.
En trailerbåd behøver ikke andet end gelcoaten.
Hvis gelcoaten er grim, kan du lakere med epoxy eller tokomponent PU-Lak. 1-2 lag er nok.

Der er en trolling-fisker som har lavet et flot arbejde:

http://www.j-s-k.dk/index.php?actio...amp;page=0

Hvis du i løbet af arbejdet sliber for dybt skal der enten spartles/dækkes med gelcoat / gelcoatspartel (find den rigtgie farve) - eller du giver hele bunden en gang tokomponent eller epoxy maling.

Bunden af en båd er optimal til sejlads, når den er vandslebet med korn 400 EFTER malingen - det gavner ikke noget at polere den af hensyn til farten (sådan var det med kapsejlads joller da jeg sejlede den slags) - men voks og polering giver selvfølgelig beskyttelse mod skidt og snavs. Og ser pænt ud.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Okay, så bare slibe den gamle bundmaling af og så evt. give den PU lak. Hvad med 2 komponent maling istedet for lakken?

Hvordan ville I fjerne den gamle bundmaling? Med maling stripper, slibe det af eller en kombi? Hvilket korn sandpapir skal jeg bruge? Skal det gøres i hånden eller med maskine?
Prøv at se på det link jeg sendte før -

det kommer igen her:
http://www.j-s-k.dk/index.php?action=forum_showposts&bid=16&tid=2324&page=0

Det er et link til forum hos

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det læste jeg godt, men kan man nøjes med at slibe bundmalingen af med korn 120 og ikke bruge den maling stripper?
Hej igen

Det kan da være at du skal bruge grov + mindre grov sandpapir for at det ikke skal vare alt for længe? Jeg ville nok også selv helst undvære et kemikaliebad - men smag og behag er jo forskellig.

Hvorfor prøver du ikke bare den metode du har lyst til.

Du kan kun blive klogere - og skrive tilbage om det virkede.
eller spørg ham fra jsk?

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hmm nej, der er vel ikke andet for end bare at prøve sig frem. Kan der ske noget ved at male ovenpå gelcoat med 2-komponentmaling? Skal man bruge en primer først og hvad gør denne?
Hej igen

Du skal naturligvis rette dig efter den pågældende malings krav til underlag.

Jeg har et par gange brugt 2 komponent maling på glasfiber jolle - indvendigt - rengjort, finslebet og malet direkte på med 2komponent Polyuretan lak. Det holder til det bliver slidt af ned i bunden.
Jeg tror ikke du har brug for grunder på ren sund glasfiber og gelcoat.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Okay, jamen jeg prøver mig frem. Du får tak for hjælpen. Skal nok opdatere når jeg har fået slebet den af.

Mvh. Jacob
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også